Top Spin 4 Recenze Top Spin 4

Top Spin 4

Maggot

Maggot

23. 3. 2011 23:33 2

Tenis je od přírody, stejně jako téměř každé odvětví sportu, určený pouze pro své vlastní specifické publikum. Z pohledu pasivního diváka se jedná o nudné vyměňování míčků, ke kterému vám stačí pouze základní lidské instinkty. Pokud jste ale někdy vzali do ruky raketu a to chlupaté cosi, určitě nám dáte za pravdu, že se v praxi jedná o nesmírně zábavnou činnost, která je navíc viditelně prospěšná, nebereme-li v potaz občasné namožení svalů, nebo zlomeniny. Ačkoliv se to může zdát jako Fata Morgana, česká divize gigantu 2K vyvinula kvalitní pokračování úspěšné tenisové série Top Spin. Ano, Češi, fotbalový národ s láskou k pivu a umění vypálit alkohol i z hlíny. Ačkoliv jsme jedněmi z největších lenochů na světě, Top Spin 4 vítězně podává i ve světové konkurenci.

Top Spin 4 je simulace tenisu, nejen jako činnosti, ale jako sportu obecně. Nemá smysl vám tento fakt zatajovat až do konce článku. Ačkoliv se pojem „sportovní simulace“ zdá absurdní, vezmeme-li v potaz jeho dostupnost, skutečně tomu tak je. Top Spin a Virtua Tennis jsou odvěcí rivalové, kteří se jako jedni z mála opravdu uchytili na poli tenisových simulací. Ačkoliv má Virtua Tennis delší tradici, Top Spin je již od roku 2003 vitálním zpestřením, pro ty nejnáročnější fandy. Nutno dodat, že ačkoliv je Top Spin 4 primárně simulací, je dostupný a otevřený pro všechny, což vám mohu osobně potvrdit, jako naprostý sportovní laik, kterému naskočí vyrážka, jen když slyší to roztodivné slovo, začínající na „S“. Hráč si nemůže měnit rychlost rotace míčků, velikost raket, či kurtu… v tom ona masová přístupnost netkví. Otevřenost širšímu poli hráčů je schována za variabilní způsob hraní, nápovědy, indikátory, ale hlavně možnost si svou vlastní postavu budovat směrem, který se vám zamlouvá.

I přes zdárnou jednoduchost hlavní nabídky, ze které na vás smutně kouká několik položek v podobě nezávislé exhibice, klíčové kariéry, party vyřazovačce King of The Court, školní Top Spin Academy a online hraní prostřednictvím Xbox Live a PlayStation Network, toho v žilách Top Spin 4 koluje mnohem více. Není to ani tak materiální hodnota, jako spíše ta duchovní. Právě online režim, který je pro mnohé naprostou nutností a kariéra spíše doplňkem, obsahuje všechno, co by obsahovat měl, vlastními statistikami počínaje, světovými žebříčky konče. K jistému zosobnění s hráčem pomáhá také to, že si jej budujete prakticky od základu sami. K dispozici je zhruba necelá třicítka profesionálů, mezi nimiž najdete i jedince z Čech a Slovenska. Tyto entity využijete ovšem pouze v exhibici, která je, po zkušenostech s ostatními módy, spíše doplňkem.

Tenkrát na kurtu

Nyní si budeme chvíli hrát na boha, který si svá morčátka rád pěstuje k obrazu svému. Jako tvůrci vlastního herního charakteru máte k dispozici tradiční nástroje editace vnějšího vzhledu, které znáte z mnoha jiných her. Vše začalo výběrem národnosti, pohlaví a věku. Není problém hrát za pětačtyřicetiletého Angolana, měřícího dva metry, který má v občance napsáno Jarda Ticháček. Stejně tak mu lze na obličeji vytvořit panorama zkázy, kdy se nos překrývá s očima a pusa lehce zasahuje do stavby čela. Délka vlasů, jejich barva… to vše a mnohem více máte vždy při ruce, přičemž je jen na vás, jak pečliví budete při navrhování vlastního charakteru. Například náš redakční maskot jménem Uch Och, vypadal jako Martina Navrátilová po těžké autonehodě. Jak přišla k těm zeleným vlasům, se nás už neptejte, ale obecně se má za to, že se jedná o její podobiznu z dob dětských rebelií. Nebylo by vůbec na škodu, kdyby 2K Czech do hry zakomponovali možnost skenování vlastního obličeje a jeho následný import do hry, jako to má například EA se svým Game Face Live.

Až vás přestane bavit hraní si s panenkami, přijde na řadu troška vzrušení – u herního avatara si musíte determinovat vlastní herní styl, frekvenci hekání a také způsob oblékání. Máte-li rádi styl ala porodnice, hra vám umožní hekat při každém odpálení. Po dokončení všech nezbytných formalit už vám nic nebrání v rozletu a budování kultu osobnosti. Kariéra je velice dobře řešena a stavěna tak, aby motivovala ke hraní i jinak, než jen osobitou hratelností, přičemž se orientuje na kalendářové události, jak je poslední dobou v módě. Jako zelenáč toho na začátku kariéry moc neumíte. Zadýcháváte se po deseti uběhnutých metrech, náraz míčku do rakety vám vyhodí rameno a tak podobně. S každým odehraným zápasem ovšem získáváte zkušenostní body, které můžete věnovat na levelování a zlepšování statistických schopností vašeho hráče. Dalo by se říci, že jste dobří jen tak, jak velkými čísly oplýváte, ale výsledky jsou na kurtu opravdu vidět. Jednotlivé hladiny úrovní jsou navíc nastaveny tak, abyste nemuseli grindovat desítky hodin kvůli jednomu postupu, ale aby vás hraní opravdu motivovalo i tímto způsobem. Navíc si nemůžete vylepšovat rovnoměrně jednotlivé aspekty postavy, jako je rychlost pohybu, síla odpalu, zásoba energie a cirka dvacet dalších, ale je potřeba investovat své těžce vypocené body do tří stylů hraní.

Chcete-li to na papíře, jedná se o ofenzivní a defenzivní styl hraní, podpořený třídou zaměřenou speciálně na podávání a odpalování. Všechny tři archetypy samozřejmě nediktují, jak byste měli hrát, ale pouze zlepšují ty schopnosti, které výrazně ovlivňují vaše počínání na kurtu. Top Spin 4 ovšem exceluje právě v přístupu k hráči. Pozdější zápasy proti aktuálním špičkám v oboru totiž nevyhrajete zběsilým mačkáním, pro vás neznámých, tlačítek, ale do hry musíte vložit část přemýšlení a hlavně osobních preferencí při výběru vlastního herního stylu. Hraní u sítě bývá stejně efektivní jako riskantní přičemž obranné hraní na okraji pole garantuje alespoň částečnou možnost zvrátit nepříznivý výsledek zápasu. Pokud vás bude soupeř honit za míčem delší dobu, tak toho samozřejmě moc nevydržíte, jelikož jste limitováni energií, která, jak známo, není nekonečná. Jakmile ukazatel začne měnit barvu jako chameleon, ze zelené na červenou, vaše končetiny začnou vypovídat službu a tím pádem jste i zranitelnější vůči zákeřným střelám oponenta. Všechny ukazatele, ať už se bavíme o energii, nebo síle střel, lze vypnout, ale na druhou stranu, vám nijak nevadí. Naopak, jsou spíše vítaným doplňkem pro ty z nás, kteří s hraním Top Spin začínají.

Nohy jsou nohy, rostou ze zadní části těla, po náročném tréninku zapáchají, ale ponesou vás až do konce života. Ruce jsou ovšem také nedílnou součástí pravého tenisty. Alespoň tak nás to učili na akademii. Na kurtu, ať už se bavíme o tréninku, exhibiční události, nebo ostrém zápase, si samozřejmě nevystačíte s hysterickým mácháním pastelek ve vzduchu. Pro tyto případy vývojáři do hry zahrnuli celkem čtyři druhy odpalů a tři druhy podání. Ačkoliv může představa interpretace ovládání vypadat zmatečně, pravdou je, že právě ovládání je jedním z těch faktorů, který příjemně ovlivňuje váš přístup ke hře. Na každém tlačítku máte jeden úder, přičemž delším stlačením ovládáte sílu odpalu. Jednoduché? Absolutně! Právě časování odpalů, jejich síla, směr a druh jsou absolutním základem pro kvalitního tenistu. Pokud vytrváte a podržíte tlačítko příslušné střely co nejdéle, vykouzlíte tzv. Power odpaly, které… vám jsou absolutně k ničemu, pokud si nevypočítáte vhodný moment k odpálení. Hra vám indikuje, zdali jste vrátili příliš brzo, pozdě, nebo naopak ve vhodný moment, díky čemuž se jako expert samouk učíte vcelku rychle. Jen praxe vám dá patřičné znalosti.

Propocená hratelnost

Ani vaši oponenti se netváří jen jako monolitický objekt v zástupu jedniček a nul, díky vlastním způsobům hraní a preferencí. Stejně jako vy samotní, i schopnosti protihráčů jsou vyjádřeny jejich úrovní, což ovšem nemusí vždy vypovídat o jejich vlastnostech. Pokud hrajete proti hráči, posazenému o devět úrovní níže a jste například slabí při hraní u sítě, tak to budete mít těžké pokaždé, když se k ní přiblížíte. V tom je ta krása Top Spin 4, jelikož si i přes přívětivou tvář hry musíte udržovat určitý odstup a nebrat každý set jako samozřejmost. Jakmile začnete vyhrávat, vašich úspěchů si začnou všímat nejen pořadatelé. Kteří vám zaspamují schránku pozvánkami, ale také trenéři, které si můžete najmout. Vaše postava může být v jeden moment koučována pouze jedním trenérem, který vám poskytne určité benefity, splníte-li jejich požadavky, mezi něž patří například určitý počet odpalů, způsobených chyb a tak možně. Samozřejmě ne každý kouč vám nabídne pasivní vylepšení, které vy využijete, tudíž je potřeba pečlivě vybírat.

Kariéra obecně nabízí až nevídanou hloubku a možnosti, které skutečně využijete, aniž byste se museli orientovat v tabulkách, připomínajících letové projekty NASA. Pokud chcete vylepšit postavu, prostě kliknete na příslušnou nabídku. Víc netřeba řešit. Což platí i o organizaci událostí v kalendáři. Už jen při pomyšlení na hierarchii dní v tabulce vám naskakuje tenisový loket, ale ve výsledku se není čeho bát. Ostatně, systém ani nepřipomíná kalendář. V první fázi každého měsíce si zvolíte buďto trénink, případně nějakou vedlejší činnost a v druhé fázi turnaj, který pokoříte. Právě vedlejší činnosti jsou vskutku zajímavým zpestřením, jelikož díky nim mnohdy získáte XPčka, fanoušky, či propagační materiály (oblečení) zadarmo. Sem tam vás někdo neznámý vyzve na hru, někdy zaskočíte do klubu, jindy do posilovny nebo na rehabilitaci, což vám okamžitě nanosí ovoce přímo do košíčku. Sluší se zmínit, že podobných událostí je ve hře nepřeberné množství, což dodává kariérnímu režimu punc jedinečnosti a zábavnosti. Vysloveně se na něj těšíte. Tak moc, že byste jej nejraději vzali do postele a tulili se k němu celou noc.

Top Spin je hrou detailů, mozaikou příjemných pozorností, které dělají z už tak povedeného jádra příjemnou podívanou. Online režim je skutečně mamutí, obsahuje vlastní režimy, přičemž i v nich získáváte zkušenosti pro vlastního hráče. S rostoucí slávou a počtem fanoušků se navíc propracováváte směrem vzhůru v tenisové společnosti, takže po čase zamáváte zastíněným tenisovým kurtům kdesi za domem tetičky Ludmily, a vydáte se směrem těch nejkvalitnějších trávníků. S vámi půjde i obecenstvo, které dynamicky reaguje na dění v poli. Pokud například hrajete opravdu dlouho, ve vyhrocených chvílí se ozve mohutné bučení. Jakmile jeden z vás skóruje, bučení střídá radostný hvizd. I animace hráčů jsou precizní, což úzce souvisí s jejich ovládáním, kdy musí hráč počítat se vším a ne se bezhlavě vydávat napříč síti a následnému ponížení. Přesto velmi ojediněle narazíte na moment, kdy i animace zavrávorají. Náš hráč například odmítl pohybovat nohama, přičemž vypadal, jako by se po kurtu klouzal. Což je ovšem jedna z mála kapek na čistě vypraném triku.

Pokud jste to vydrželi až sem, nepřestávejte. Top Spin 4 se prostě povedl a to nejen v oblasti sportovních her, ale také obecného mínění. Ke hře přilne jak fanoušek podobných sportů, tak naprostý nováček, přičemž nikdo nebude ochuzen o zážitek. Kariérní režim je skvěle postavený, nepostrádá prvky, které vás nutí hrát prakticky neustále dokola. Top Spin 4 je zkrátka kvalitní titul, který svou zábavností mnohokrát převyšuje aféry Borise Beckera.

Top Spin 4

Chcete simulaci, dostanete ji! A k ní navrch ještě spoustu zábavy. Je nesmírně lehké k Top Spin 4 přilnout, ať už je váš postoj ke sportu sebenegativnější.