Tom Clancy's H.A.W.X. 2 Recenze Tom Clancy's H.A.W.X. 2

Tom Clancy's H.A.W.X. 2

Jiří Bigas

Jiří Bigas

15. 9. 2010 22:00 7

Není žádné tajemství, že letecké hry nemají v případě konzolí na růžích ustláno. A neplatí to jen v posledních letech. Zatímco v době, kdy konzolím panoval PlayStation 2, jsme se mohli spolehnout alespoň na pravidelné příděly letecké akce od Namca v podobě její vysoce ceněné série Ace Combat, současná generace konzolí se zatím musela spokojit jen s jediným dílem této legendy. Záměrně přitom nemluvíme o simulátorech, ty jsou na konzolích v podstatě vymýceným druhem. Na druhou stranu přešlapování Ace Combatu alespoň povzbudilo konkurenci – v tomto případě Ubisoft, který se už podruhé pokouší zaujmout virtuální piloty se svým futuristickým titulem H.A.W.X., a to nejen na konzolích, ale i na PC, kde to v poslední době s létáním také nevypadá bůhvíjak růžově.

Létání pod taktovkou FPS

Zatímco první díl byl příjemným překvapením, dvojka již hraje na jistotu a přichází s překvapivou porcí novinek a důležitých vylepšení. Příběh, jak už to tak u her z universa Toma Clancyho bývá, staví na osvědčených strašácích blízké budoucnosti – terorismus, nukleární zbraně, převraty. A i tentokrát z toho vznikl koktejl, který sice nedosahuje hollywoodských kvalit, ale jako pohon pro hru bohaté postačí. Navíc je příjemně přehledný, a to i přesto, že vývojáři fanouškům tohoto vesmíru slibují, že se zdejší dějová linka bude protkávat s několika dalšími tituly vycházejícími pod stejnou značkou. Svou prezentací už se příběh, ale i hra samotná až nápadně podobá FPS Call of Duty, jakkoli se tento příměr může zdát být šílený. Jakmile ale zjistíte, že se si děj užijete z perspektvy tří odlišných pilotů – Rusa, Brita a Američana, bude vám jasné, odkud vítr fouká.

Podobě jako v posledních dílech výše zmíněné akce se i v případě H.A.W.X. 2 hra nahrávání na pozadí velmi podobně zpracovaného video-brífinku, a to raději ani nechci domýšlet, kde se ve hře vzala mise, ve které jako střelec bezpečně usazený za palubní kanón kryjete komando námořní pěchoty, jež kilometry pod vámi v srdci nepřátelského území zachraňuje vašeho uneseného kolegu. Nic z toho ale rozhodně nemíním jako kritiku. Právě uvedený příklad jedné z mnoha misí je vzorkem úžasné variability, kterou H.A.W.X. 2 nabízí. Zatímco v jednu chvíli usazeni v kokpitu za kniplem rozhoduje o bití a nebití, hned na to se účastníte „pouhé“ sledovací mise, ve které je vaším úkolem jen „naslouchat“. Příkladem dokonalého sladění těchto složek je taktická mise, v níž musíte laserem nejprve označit cíle určené k likvidaci. Hned na to se ale sami ujmete stíhačky, která tento úkol vykoná.

Nejprve zaměřit, pak zničit

Mise jsou v porovnání s prvním dílem variabilnější ani ne tak co do počtu prostředí, jako právě jejich obsahu. Přibyly noční akce, start i přistávání, a to dokonce i na letadlové lodi, a hlavně úžasně napínavé tankování za letu. Právě v těchto chvílích můžete využít asistence, která vám usnadní navádění k cíli, ale jde to poměrně dobře i bez ní. Na druhou stranu opakovanou přítomnost jakéhosi ještě arkádovitějšího 3rd person módu, ve kterém dění sledujete z velmi vzdálené perspektivy jsem znovu vůbec nepochopil. Přijde mi nejen neužitečný, ale i značně nepohodlný. Byť tvůrci slibují lepší manévrovatelnost letadla a přehled o dění na bojišti, nedokázal jsem si na něj zvyknout ani v případě misí, které by mu měly být šité na míru, jako je například úprk klikatým a uzoučkým kaňonem.

Příjemným zlepšovákem je naopak minizáběr v HUDu, který vás upozorňuje na nebezpečí blížící se rakety. Můžete ji tak nejen odlákat světlicemi, ale i efektivněji setřást na poslední chvíli šikovným manévrem. Samozřejmostí je už tradičně pestrá paleta licencovaných letounů, které postupně osedláte. Na rozdíl od Ace Combatu zde ale stroje během kampaně nesyslíte a misi tak vždy plníte s předpřipraveným strojem, což trošku omezuje taktizování. Pokud jste si navíc v některém z minulých dílů zmíněné konkurence oblíbili větvení misí a příběhu, ani toho se u H.A.W.X. 2 nedočkáte. Pokyny wingmanům ale nechybí. Je jen škoda, že nejsou k dispozici vždy, ale opět výhradně v jasně narýsovaných misí, do kterých se tvůrcům hodily.

Ještě kokpit neopouštějte

Během celé kampaně získáváte body a součástí vašeho ukládacího profilu je i karta pilota. Tu zpočátku budete možná ignorovat, jakmile ale budete mít příběh za sebou a pustíte se do jednotlivých misí či on-line klání, bude tato položka hrát ve vašem počínání prim. Za zkušenosti si totiž kupujete nová letadla, speciální schopnosti a další zbraně, jež najdou využití právě v multiplayeru a dodatečných misích pro jednoho hráče. H.A.W.X. 2 vám totiž dovolí nejen zopakovat si každou z příběhových misí, ale přidávají i výzvu v podobě jejich upravených verzích, které musíte splnit za zvláštních podmínek. Nechybí samozřejmě ani klasický volný let, ve kterém se můžete jen tak kochat krajinou, a najdete tu i velmi populární survival mise, v nichž se na vás postupně valí stále početnější skupiny nepřátel.

Komu ani to nebude stačit, může se pustit do persistentního multiplayeru, ve kterém již zmíněné bonusy a vaše hodnost opět plní velmi podobnou roli jako v případě Call of Duty. Připraveno je hned několik kompetetivních módů, které prověří vaše schopnosti až na kost. A kdo není soutěživý, může si zkusit zopakovat příběh hry v doprovodu svých přátel. Kolem a kolem vzato se mouchy na H.A.W.X. 2 hledají jen poměrně těžko. Ano, volba letadel by mohla být přítomná už v kampani, wingmani pak častěji po ruce a skvělé by bylo i nějaké větvení akce. Nicméně v situaci, kdy konkurence v podstatě neexistuje je skoro zbytečné hledat další nedostatky. Kdyby na poli leteckých akcí panovala větší rivalita, bylo by možná vše jinak. Takto jsou ale H.A.W.X. 2 velmi dobrou volbou.

Tom Clancy's H.A.W.X. 2

H.A.W.X. 2 jsou příjemnou leteckou akcí, která virtuální piloty zabaví na hezkých pár hodin. Alespoň do doby, než přijde slibované pokračování Ace Combatu, které se chce vytasit s podobnými zbraněmi jako právě Ubisoft.