Sonic Generations Recenze Sonic Generations

Sonic Generations

Erik Omar

Erik Omar

20. 11. 2011 23:00

V devadesátkách byl na vrcholu slávy: holky po něm jely, měl ty nejdrsnější červené tenisky na světe, vlastní TV seriál a jeho nagelovaný účes byl vzorem tehdejší generace dětských fanoušků. Řeč je samozřejmě o naspeedovaném ježkovi Sonicovi, jehož běh zábavním průmyslem začal v roce 1991 titulem Sonic The Hedgehog, aby pokračoval přes možná nejoblíbenější díl série Sonic The Hedgehog 2 a skončil u titulů z posledních let, které klasickou 2D hratelnost změnily v 3D zábavu (Sonic Adventures, Sonic Unleashed, Sonic the Hedgehog 4). Ta sice ztratila velkou část původního kouzla, ale přesto si našla mnoho fandů z řad nově dorůstající generace. Nyní přichází Sonic Generations, jež se právě tyto dvě generace – jednu odrostlou na klasickém 2D ježkovi a druhou zvyklou na Sonica schopného běhat i do stran - snaží spojit a překvapivě to dělá více než dobře.

Dva ježci, jedna hra

Za hrou nestojí nikdo jiný než Sonic Team (s výjimkou 3DS verze, té se ujali Dimps), ale vzhledem k rozpačitému přijetí několika posledních dílů popravdě nikdo nečekal velké zázraky. Jeden malý se však možná stal. Vývojářům se totiž podařilo skloubit dvě naprosto odlišné hratelnosti v jeden fungující a především zábavný celek.

Logickou berličkou a vysvětlením, proč něco takového vůbec dělat, je v tomto případě příběhová linka, která není nějak originální, ale dětské publikum naprosto uspokojí a sem tam pobaví i to dospělé. O co tedy jde: námět prakticky kopíruje premisy dvou vcelku čerstvých her a to Spiderman: Edge of Time a Epic Mickey. Od prvního jmenovaného si bere zápletku s cestováním v čase, kdy se   novodobý mluvka Sonic setkává se svou klasickou a nutno podotknout němou verzí za účelem záchrany kamarádů rozházených po nejrůznějších dílech z celé série Sonic. Za vším samozřejmě stojí temné zlo, které musí dva ježci společnými silami porazit a zde přichází na řadu Epic Mickey. Stejně jako ve skákačce od Warrena Spectora se i v Sonic Generations postupným bojem s temnou hrozbou vybarvuje černobílý svět.

Vánoční bestofka

Právě díky přítomnosti dvou Soniců se tak můžeme na hon po zlatých prstýncích do jednotlivých světů (v podstatě remástrovaný best off výběr tratí dílů předešlých) pustit pokaždé dvakrát a co je důležité, pokaždé s naprosto odlišnou hratelností.

S klasickým Sonicem hráče čeká ona přímočará, ale maximálně uspokojivá 2D jízda po graficky dokonale vypiplaných tratích plných klasických překážek a vystřelujících pér. Tyto levely svou atmosférou potěší starou generaci. Ta nová se najde v průchodu s ježkem z 21. století, kdy se kamera přesune za jeho rameno, všechno začne být mnohem rychlejší, bláznivější a modernější. Nejlepší na tom je, že obě složky fungují a dá se jim vytknout maximálně občasné zmatení v ovládání při přechodu mezi „oldschool“ a „newschool“ Sonicem. Ten mladší toho pochopitelně umí mnohem víc.

Novému Sonicovi by se dále dal vytknout vcelku nepříjemně častý pokles frameratu, který je u hry postavené na rychlosti pochopitelně příjemný asi jako sledovat živě běh na sto metrů s vytáčeným internetovým připojením. Dalším technickým nedostatkem, který dokáže parádně zkazit den, je občasné vypadávaní modrého Bolta z trati, respektive herního světa. Zkrátka běžíte a najednou se objevíte v Matrixu.

I přes výše popsané nedostatky za to Sonic Generations samozřejmě stojí. Nabízí totiž kvantům kvalitní zábavy a ještě větší porci odemykatelných prvků a předmětů. Vždyť vedle klasických levelů je u každého ještě několik malých miniher, skrz které musí hráč pokaždé získat tři klíče, aby se dostal k bitvě s bossem. S bodíky, které postupem hrou získáváte, je pak možné nakupovat Sonicům nejrůznější speciální schopnosti a v neposlední řadě je k odemknutí také spoustu obrázků, artworků a jiných předmětů. Hra toho zkrátka nabízí kvanta, a tak by neměla chybět pod žádným vánočním stromečkem. Bavit bude jak děti, tak rodiče; nejlépe však všechny dohromady.

Sonic Generations
Nintendo 3DS 3DS

Dvě za cenu jedné - tak by se dal nový Sonic Generations shrnout nejstručněji. Hra skvěle kombinuje starou dobrou hratelnost s moderním gamedesignem. Kvantum levelů odemykatleného obsahu a možnost znovuhratelnosti dělá ze hry perfektní rodinnou zábavu. V konečném výsledku tak zamrzí absence coopu.