NHL 12 Recenze NHL 12

NHL 12

Zdeněk Princ

Zdeněk Princ

5. 9. 2011 22:30 7

Letošní ročníky dvou nejsledovanějších sportovních sérií, FIFA a NHL, jsou jednoduše jiné. Zejména tedy v porovnání s těmi předchozími, neboť se napříč fotbalem i hokejem od EA Sports (už poněkolikáté) rozjel staronový trend – fyzika. A zatímco je aktuální FIFA plná realistických pádů a pěkných střel, v NHL se to jen hemží nepovedenými přihrávkami, zmasakrovanými brankáři a odletujícími hráči. Jde o dost podstatné změny na to, aby přinutily staré harcovníky učit se novým kouskům, nezapomínejte ale, že ne všichni mají chuť pískat si s vývojáři stejnou písničku.

Přihrávej jako Malkin

Letošní zpracování NHL je především o demonstraci fyzikálních zákonů, díky kterým chtějí vývojáři oživit celkový dojem ze hry. Zápasy tak v porovnání s loňským ročníkem působí zase o chloupek pomalejším dojmem, zato si v nich ale užijete mnohem více volnosti. Začneme-li systémem přihrávek, v EA Sports zůstali u taktičtějšího zahrávání, kdy je hráč nucen triggerem určit sílu přihrávky. Zdaleka už ale neplatí, že stačí analogovou páčkou namířit jen přibližným směrem a doufat, že to nějak dopadne. Pokud se netrefíte přesně, a tolerance není velká, puk si svobodně pojede na hokejku někoho úplně jiného. Někdy se za přispění náhody dají vykouzlit zajímavé situace, mnohdy ale budete systém proklínat a možná ani neuvěříte, že banda zkušených hráčů z NHL (KHL, DEL, Elitserien, SM-Liigy, ELH, atd.) není schopná vyslat kloudnou přihrávku.

Mnohem podstatnějším na celém přihrávání je ale fakt, že na hráče, který má puk přijmout, přepne hra o zlomek vteřiny dříve, než jsme my, staří zkušení hráči, byli zvyklí. Znamená to tedy, že je nutné pečlivě hlídat ofsajdy a doslova si sjíždět pro puky. Jinak se totiž stane, že pojedete s hráčem vesele dál a kotouč k vám ani nedoklouže. Hodnotit nový systém není snadné, protože skutečně vyžaduje změnit přístup k hraní, a jak už jste určitě sami zjistili, o vítězi rozhodují drobnosti. Budete si proto ze začátku připadat asi jako velcí ňoumové, ale po čase nám dáte za pravdu v tom, že je zejména hra ve středním pásmu mnohem hokejovější, a o to jde vývojářům především.

Tady nejsi v bezpečí

Další věcí, o kterou se v NHL 12 postarali, je ještě větší agresivita, kterou se můžete během hraní prokázat. Zpětně je vcelku zajímavé přemýšlet nad tím, nakolik nám všem vadila příslovečná nedotknutelnost brankářů, ať už to ale bylo jakkoliv, stala se minulostí. Do brankářů můžete najet, srazit je k zemi, vyvést je z míry, a když se nebude rozhodčí dívat, vytěžíte z toho přinejmenším gólovou příležitost. Bohužel, posuzování zákroků na brankáře je v podání letošních rozhodčí velmi zvláštní, a tak se během jednoho zápasu mohou vyskytnout zcela identické situace, o nichž pruhovaní rozhodnou odlišně. Nemluvě o sporných momentech a tlačenicích v brankovišti, s nimiž má i letošní ročník NHL trochu problémy, snažím se tu vypíchnout situace jeden na jednoho, kdy hráč jednoduše zramuje chudáka brankáře a jednou je z toho vyloučení a jindy bouří celá hala při oslavě gólu.

Ale nejsou to jen střety hráčů s gólmany. Klasické hity, okořeněné možností vrátit hráče na střídačku (soupeře!), už možná zacházejí za rámec uvěřitelnosti a činí tak z hokeje něco mezi wrestlingem a hrou na babu. Na druhou stranu, v tomhle se EA vždycky nechalo trochu unést a nějaké ty bitky k hokeji jednoduše patří. Mimochodem, ovládají se úplně stejně jako loni a chtělo by to změnu alespoň v animacích, snad příště.

Zase o trochu líp

Co se týká ostatních aspektů zápasu, není moc o čem mluvit. Pokud jste hráli předchozí díl, žádný výrazný posun či změnu neočekávejte. Umělá inteligence při hře v singleplayeru zůstává na velmi vysoké úrovni, s čímž se ale bohužel pojí i tolik proklínané momentum. Až přespříliš ovlivňuje chování a schopnosti jednotlivých hráčů, kteří se nejsou schopní prosadit půlku zápasu, aby pak za dvě minuty dali tři góly. Můžete se vztekat, házet ovladačem, přemlouvat konzoli, ale bude vám to k ničemu. A jestli si myslíte, že tenhle neduh mizí v multiplayeru, pak jste na omylu. Naštve vás ještě víc, pokud stojíte na té horší straně barikády, jinak si budete připadat jako slavný výběr Američanů z roku 1980, kteří „to prostě dokázali!“

A když už jsme naťukli tyhle dva světy NHL, nesmíme zapomenout na vylepšenou nabídku módu, které vás udrží u hraní, když nebude kámoš po ruce. První z nich je v rámci masivní prezentace zakomponovaný zápas Winter Classic, ve kterém budete hrát s oblíbenými týmy pod širým nebem a za pořádné vánice. Atmosféra je vcelku našlapaná, vyjma nových animací a způsobu příchodu na led se ale nic od klasického zápasu nemění a jde tedy pouze o hru na efekt. Promyšlenější úpravou prošel alespoň režim Be A Pro, jenž se z vás bude snažit udělat legendu, odtud přejmenovaný mód Be A Legend. Jde v podstatě o známou klasiku s tím rozdílem, že si musíte u trenéra vysloužit čas strávený na ledu. Od toho se pak odvíjí také délka jednotlivého zápasu, kdy si můžete rychle převinout čas do momentu, kdy právě váš hráč přeskakuje mantinel a jde do akce. Ze začátku, v mládežnických klubech, budou zápasy trvat třeba pět minut, později, v NHL, už ale neskončíte dřív než za deset. Vše podle toho, nakolik budete schopní plnit jednotlivá přání trenéra.

Pořád ta samá písnička

Sečteno a podtrženo, NHL 12 už pouze nastavuje kvalitu nastavenou před dvěma roky a dál prohlubuje zážitek o nové prvky. Pokud vlastníte předchozí díl a neprahnete po tom, aby hráči padali přesně tak, jako by padali ve skutečnosti, není důvod, proč po novém ročníku sahat. S grafikou je to pořád stejné, prezentace nabobtnala jen nepatrně, například také shlukem tří, čtyř opakovaček zaměřených na jednoho hráče, a to je tak nějak všechno. Jenže zase, tam někde v hloubi užuž hlodá červík, že je čas na nějakou změnu a my vám rozumíme. NHL 12 je zkrátka povedená hra, která vás bude dvanáct měsíců zaměstnávat i bavit, abyste ji pak stejně rychle zase pověsili na hřebík a koupili třináctku. To ale až za rok…

NHL 12

Opakuje se to jako flašinet, ale nejde to jinak. Mírný pokrok v mezích zákona, to přesně padne na NHL 12, která vás potěší novinkami ve fyzikálním systému a systému přihrávek a přinutí vás hrát zase trochu jinak.