f1-2011
F1 2011 Recenze F1 2011

F1 2011

Maggot

Maggot

15. 9. 2011 22:29 8

Když na semaforech padne zelená, smysly závodníků se zaměří pouze na jednu věc, na vítězství. Nejde o to, jestli se jako amatéři na okruhu proháníte v barbarsky upravených Feliciích, tatrovkách s uhlím na korbě, nebo v supersportech za miliony, ale jen šampionát Formule 1 představuje vlastní svět plný prestiže, absolutního nasazení a nefalšované rivality. Codemasters interpretují bezprostřední jádro formulí skrze oficiální titul F1 2011, nabízející autentické nahlédnutí do paddocku, týmové strategie, nastavení vozu a to nejdůležitější, do samotných závodů.

Senna rýma

Nikdy jsem nebyl velkým fandou formulí jakožto jedné z nejoblíbenějších televizních událostí z oblasti motorsportu. Sterilita a možná až příliš "exkluzivní" a uzavřený přístup ze strany závodníků mi zkrátka nesedí jako v případě cestovních vozů a jiných, více kontaktních odnoží motorsportu. Realita je ovšem taková, že virtuální formule jsou mnohem lepší jak ty v televizi, jelikož si je můžete jednak přizpůsobit obrazu svému, ale užít si je hned na několika úrovních. Díky oficiální FIA licenci se samozřejmě můžete těšit na přítomnost špičkových stájí, od Ferrari, McLaren, přes RedBull, až po níže posazené monoposty Marussia Virgin Racing, což zahrnuje i samotné závodníky. Kompletní licence se samozřejmě zavazuje k začlenění všech 19 okruhů do sezóny, včetně GP v Indii. Loga LG, sponzorů… to všechno vás čeká, máte ale dostatek odvahy na to, abyste soupeřili s těmi nejlepšími?

Pokud milujete F1 a vše kolem ní, je pro vás nová hra takřka nutností. Největší atraktivnost hry ovšem vězí v její přirozenosti a plynulosti, jakou do ní vklouznete. Krom nezávazného Grand Prix se jako nejlepší test schopností přirozeně jeví kariéra, která nenásilnou formou podporuje váš růst v rámci týmu a šampionátu obecně. Kostru hlavní sezóny tvoří devatenáct závodů na všech světových okruzích, včetně městských okruhů jako Monte Carlo, Toronta a také na pravověrných asfaltkách. Jako zelenáč ovšem začínáte v pětici slabších týmů – například HRT, Lotus, paradoxně i Williams – a jak vám dá hra najevo, zpočátku se od vás moc neočekává. Zde se ovšem dostáváte na rozcestí průběhu kariéry, což se odvíjí zejména od velice podařeného systému balancování obtížnosti. Chcete-li kariérou proplouvat hladce, vyhrávat každý závod a obecně trumfovat ve všech sférách, není problém sáhnout po nejlehčí obtížnosti, načež bude charakter hry směřovat k těmto výsledkům. Chcete-li ovšem prožít závody se vším, co k nim patří, tedy tvrdou dřinou v tréninku a kvalifikaci, těsného soupeření při samotném závodě a pilování stopy, určitě si vyberete opak.

Důležité je, že je hra opravdu zábavná v obou případech, je jedno jestli vám formule drží i v těch nejprudších šikanách, nebo bojujete o každý kilogram přítlaku, hratelnost je nastavená tak, aby hráče motivovala, přičemž tato motivace roste s ujetými kilometry, nahranými hodinami, a dnes již netypicky, i s rostoucí obtížností. V průběhu hry v podstatě plníte podmínky týmu, za něž získáváte drobná vylepšení monopostu, jako je lepší přítlak, větší účinnost brzd nebo efektivita motoru v jeho určitých fázích. Jedná se o přirozené a logické úpravy, nečekejte brutální modding jako ve Fast And Furious. Což vás samozřejmě nutí zajíždět rychlé časy v přípravě, umisťovat se vysoko na stupních vítězů a ještě překonávat výkony týmového kolegy. F1 2011 je jako každý simulátor určený pro tu vážnější část publika ukájející se nad seriózním závoděním v neceděné formě. Díky variabilní obtížnosti není problém vyvážit hru do takové polohy, která vám dokonale padne. Je jen na vás, jestli monopost očešete o všechny elektronické pomocníky (posilovač brzd, kontrola trakce, automatické řazení) a pokusíte se zkrotit sílu vysokootáčkového osmiválce. Stejně tak lze ovšem ladit i pravidla závodu, od použitých vlajek až po počet kol a délku závodního víkendu.

Polib mi difuzor!

Velkou roli hraje i umělá inteligence, jejíž zajeté časy a soupeřivost v závodech ovlivňují celkem čtyři stupně, které pravděpodobně nejvíce ovlivní i vás. Tak jako tak si můžete namíchat mix dle svého gusta, tudíž není problém jezdit v reálně se chovajícím stroji ve zkrácených a zjednodušených závodech, a samozřejmě naopak. Díky tomuto efektu není těžké zjistit, jak moc návykovou a odměňující hratelnost nové formule třímají ve svých rukách. Závody ovšem nejsou jen o papírových vlastnostech, taktika je v dlouhých kláních stejně nepostradatelná jako dobře nastavený monopost. Novinkou je použití technologií KERS a DRS, neboli krátkodobého použití naakumulované energie a nastavení zadního spojleru. Využití obou z nich je nesmírně důležité při zajíždění dobrých časů a předjíždění ve chvílích, kdy vyjíždíte z pomalé zatáčky, nebo vám zkrátka nestačí nominální výkon. Dále je potřeba dbát na teplotu pneumatik, motoru a brzd, kdy několik kol trvá, než se zahřejí na správnou teplotu, během které jsou samozřejmě nejúčinnější. Pokud nezajíždíte požadované časy okamžitě, není třeba věšet Vettela na hřebík. Ve všech případech ovšem platí, že trénink je naprostým základem a na maximální obtížnost zkrátka nebudete vyhrávat okamžitě. Pravdou je, že se hodiny strávené na okruhu pozitivně promítnou nejen na vás, ale i na vašem týmu. S rostoucím počtem zkušeností a úspěchů na sebe nabídky z jiných týmů nedají dlouho čekat, stejně jako první krůčky k vítězství.

Kopanec do spodku šasi by vývojáři zasloužili za mnohdy příliš bezohlednou umělou inteligencí, která na vás často, zejména při předjíždění, nebere ohled a pošle vás, i za cenu svého výletu mimo trať, směrem do kačírku. K dispozici ovšem máte několikasekundové převinutí času zpět, což je zároveň také jedna z regulovatelných hodnot, kterou lze úplně vypnout. To jen aby se oddělili chlapi od chlapců, víte? Konzolová verze za PC samozřejmě znatelně zaostává i po stránce grafiky, některé stíny jsou ovšem až barbarsky hranaté, posouvající se za odpustitelný standard dnešních her. Pokud to s ročníkem 2011 myslíte opravdu vážně, rozhodně vám musíme doporučit i koupi alespoň trošku kvalitního volantu, s nímž se nejen dobře projedete, ale vaše šance na úspěch při hraní na nejvyšší obtížnost rostou strmě vzhůru. Regulace plynu je v případě ovladačů velice ošemetná věc, zejména s vypnutou trakcí je díky mamutímu točivému momentu mnohdy těžší udržet vůz v rovnováze i na vyšších převodových stupních. Jak ale říkáme, jedná se spíše o nadstandardní luxus, než absolutní nutnost.

Nově přítomný splitscreen vám navíc umožní si hru užít i na rozdělené obrazovce a to jak s živým kamarádem, tak s umělou inteligencí. Nutno podotknout, že hraní v této podobě je spíše frustrujícím martýriem, jelikož je i hraní na velkém displeji značně nepřehledné a v chumlu 16 závodníků dokonale chaotické. Online hraní samozřejmě vyžaduje aktivaci VIP Pass kódu, přes něj – a bez něj – vlak nejede. I zde je ovšem maximální strop na šestnácti přítomných lidech. Kooperační online kampaň ovšem posouvá titul opět o něco dále, což samozřejmě není žádným překvapením, ale hraní je v tomto případě dokonale odlišné. Týmová taktika nabývá pravého významu, ale stejně tak i soupeření v rámci osobního obohacení. Získáte vylepšení dříve vy, nebo váš kamarád? Toť otázka, kterou vyřeší jen exemplární demonstrace přímo na trati. F1 2011 si zkrátka zaslouží poklonu, jelikož jde o skvělé vyvážení přístupné a náročné hratelnosti, vycházející z královské disciplíny motorsportu. Nové prvky hru znatelně obohacují, zatímco staré neduhy mizí v dáli. Několik seků se samozřejmě najde, ale ve výsledku nejde o nic, co by výrazně ovlivnilo váš názor na nový ročník. Milujete-li formule, neváhejte, máte-li rádi motorsport, můžeme vám titul směle doporučit.

F1 2011
Nintendo 3DS 3DS
PlayStation Vita Vita