Catherine Recenze Catherine

Catherine

Vojtěch Matěna

Vojtěch Matěna

13. 3. 2012 23:00

Je to trochu zvláštní - chlápek s berany na hlavě a jen ve spodním prádle. Svým zevnějškem vzbuzuje podezření, jakoby měl za něco tvrdě pykat. A taky že ano. Nevěra své přítelkyni mu do života přinesla dokonce víc, než by kdykoliv tušil. Kdyby totiž ano, nepochybuji o tom, že by si své úmysly v mžiku oka rozmyslel. Hladina alkoholu v krvi mu ale přemýšlet nedovolila. A to byl začátek všeho.

Catherine a Katherine

Je to trochu zvláštní, jakým způsobem se vyvíjí hry v Japonsku a jaký o nich převládá názor tady u nás – jedním slovem šílenost. Touto nálepkou se koneckonců honosí i adventura od studia Atlus s názvem Catherine, která bez většího ohlasu prosvištěla herní scénou a někdo o ní slyší možná právě teď poprvé. Důvod, proč se nad ní vůbec pozastavujeme, je ale nutnost upozornit, že minout tuto bizarní adventuru není záhodno, protože patří k tomu nejlepšímu, co můžete napříč tímto žánrem spatřit. Zařazení této hry do jasně definovaného žánru ale není úplně jednoduché, protože má svůj vlastní tvar, který nedokážeme zcela trefně označit, ani rozumně k něčemu přirovnat.

Že s obyčejností si titul nezadá, o tom není pochyb. Tím se však nevylučuje možnost naplnění své vlastní unikátní vize, s kterou Catherine rozhodně nakládá. Hlavní postavu příběhu ztvárňuje Vincent, chlapík jako každý jiný, který si jde každý večer sednout s přáteli do hospody, pobaví se, jde si domů lehnout a ráno zase vstává do práce. V poslední době ale začíná být trochu rozpačitý z jeho přítelkyně, která již pomýšlí na svatební obřad a založení rodiny, s čímž Vincent tak úplně nesouhlasí a jako konzervativní typ chce nechat vše při starém. Neustálé tužby přítelkyně tak odkládá na neurčito, ale to ještě neví, jak s ním osud v příštích hodinách zamává. Jo, a mimochodem, ta přítelkyně se jmenuje Katherine.

Výzva pro otrlé

Je to trochu zvláštní, když se vám ze dne na den obrátí svět vzhůru nohama, ale protože čas vrátit nelze, žádá si situace řešení. Do Vincentova života totiž vstoupila jiná dívka, s níž se seznámil v baru a následujícího rána se probouzí spoře oděný vedle ní. S věčně vytřeštěným výrazem ve tváři zjišťuje okolnosti, které k nemravnému incidentu vedly. Jo, a abych nezapomněl, ta dívka se jmenuje Catherine. Jako na zavolanou se začínají rovněž šířit fámy o tom, že všichni nevěrníci jsou stíháni ve svých snech, v nichž bojují o holý život, přičemž pokud souboj prohrají, umírají i v reálném světě. Tedy žádné dobré zprávy pro Vincenta, který sice přišel k nevěře jako slepý k houslím, ale to nic nemění na tom, že podvedl Katherine s Catherine a následující noc na vlastní kůži zjišťuje, že šířené fámy nejsou úplně mimo mísu.

Hra nás tak nechá tápat ve dvou světech, z nichž ten zasněný bude víceméně tím herním a denní světlo poslouží pro adventurní část, kdy se dočkáme rozvití příběhu. Jakmile propadnete spánku, jste nahnáni k stěžejní logické minihře, v níž máte za cíl vyšplhat na vrchol, v opačném případě umíráte. Jakási věž je tvořena naskládanými kostkami, s nimiž můžete libovolně pohybovat a stavět si tím pádem cestu k vykoupení. Patra kostek se ovšem v pevných časových intervalech propadají, a proto musíte jednat s rozmyslem i rychlostí zároveň. Nebudeme zastírat fakt, že v pozdějších fázích hry nám dokáží tyto kostky pořádně zatopit, na druhou stranu působí kreativní interakce s nimi neuvěřitelně návykově a nabízí se nám důstojné výzvy. Skvělé na tom je, že neměnný koncept se hltá díky novým prvkům s velkou libostí až do konce.

Zraje jako víno

Kde ale hra jako taková naprosto exceluje je samotný způsob vyprávění příběhu, který dává celku pevný základ. Komiksově laděné cutscény jsou zpracovány brilantně a hlavně tak, aby byly co nejvíce poutavé. Dějová linka pak hráče zasáhne do větší hloubky, než jen aby věděl o její přítomnosti, ale aby se stala motivací číslo jedna. A to i přesto, že má naběh srovnatelný s typickou venezuelskou telenovelou. Musíme však zdůraznit, že nemá pevně daný scénář a vliv na něj máte i vy svými rozhodnutími. Přestože je na poměry adventur volnosti v tomto případě poskrovnu, krom jasně daných situací vyžadujích volbu je k dispozici například mobil a psaní sms zpráv, při nichž si můžete vybrat text, který chcete Katherine nebo Catherine odeslat. V baru si pak můžete promluvit s přáteli a lidmi kolem, ale to je tak nějak všechno.

Je trochu zvláštní, že vás hra na rozdíl od jiných titulů neohromí svou komplexností, nýbrž pravým opakem. Je uzavřená, má své jasně dané limity a drží vás neustále na uzdě. V tomto případě lze ovšem mluvit o omezování pro dobro věci, protože svůj projev má připravený na jedničku, tak proč ničit něco, co funguje. Pravda, zpočátku jsme si úplně jistí nebyli, ale jak Catherine hrajete, postupem času pociťujete to pouto, jaké si k vám neustále vytváří. Je lepší a lepší. A vy si uvědomujete, že se vám ta japonská bizarnost vlastně docela zamlouvá.

Catherine

Adventura určená spíše dospělému publiku, která je svázána poutavým příběhem, inteligentními herními principy a neobyčejným citem pro vyjádření své myšlenky. Kdo mine, prohloupí.