Zaslepený může být jen ten, kdo v něco věří, hodně věří. Třeba v Pánaboha, Arcisatana, Velkou smradlavou ponožku, tajemství templářů či Tima Schafera. Všechny tyto modly přitom po zaslepencích prahnou a zpočátku možná nevědomky, později se zcela jasným záměrem si své oddané věroslepce vytvářejí. A když to tak trvá déle, promění se v zaslepence i sama modla. A jestliže u satanů, pánubohů, templářů a zatuchlých fuseklí to zrovna moc nevadí, protože jsou to modly dávno mrtvé, v případě Tima Schafera to opravdu bolí. Smutně se teď dívám na seznam her, přes které Schafer dospěl ke svému zbožštění a marně se utěšuju tím, že každý jednou narazí a - klesne. Už jen kvůli tomu, aby měl zase kam stoupat, od čeho se odrážet. Jen mě prostě mrzí, že Schaferovu špatnou formu schytala zrovna hra, která měla oslavovat metalovou hudbu a kulturu.
-
ScreenshotyScreenshoty
To bude mejdan!
A přitom vše začíná jako na oslavě nově vzniklého mistrovského díla, o kterém jsem mluvil v perexu. Natěšené davy hráčů ještě více rozpumpuje skvělé intro a štiplavé odkazy na impotentní pseudo emo metal typu Linkin Park se přelijí do samotné hry, která v podobě ochutnávky hack and slash soubojů sice neuchvátí, ale razantně navnadí na postupné rozšiřování zabijáckého arsenálu. Pohled na kostěnou pyramidu a laškování s démonickou sestřičkou ještě na chvilku vrátí opojný pocit z očekávání něčeho VELKÉHO, který před nezvratitelným odchodem do ústraní uštkne hráče během první velké jízdy metalovým vozítkem po dálnici plné démonů a chodících příšerek.
Jenže pak už se všechno sveze do hlubin průměru, ze kterého se brutálně bezzubá legenda navzdory mnohým pokusům nikdy zcela nevyhrabe. Nakoukne do vod kvality, ale nepřeplave.
Špatné svědomí
Ne náhodou byla nedávno vydaná demoverze tak krátká a omezila se na samotný začátek. Jako by si tvůrci uvědomovali, že k uchování pozitivní nálady nesmí svým věrným zaslepencům (pardon hráčům) ukázat prázdnotu herního světa, plytkost akční složky a do očí bijící zbytečnost rádoby strategických megabitev. Byly doby, kdy jsem marně skrýval své rozhořčení nad tím, že při fúzi s Vivendi odmítlo vedení Activision vzít Brutal Legend pod svá křídla, ale teď už se tomu nedivím. Zdaleka nejlepším prvkem celé hry je totiž natřískaný soundtrack, který nemá šanci trumfnout žádná z hudebních her. Sešlost rockových, metalových, deathmetalových i jinak metalových kapel, které do této hry neváhaly propůjčit své skladby, je opravdu úctyhodná. Kdyby bylo možné soundtrack importovat do Guitar Hero nebo Rock Bandu, tak bych snad Brutal Legend několik bodů v hodnocení přidal. Ale ono to nejde, takže tůdle nůdle.
Bezzubý bijec
Vraťte se ve vzpomínkách k úvodní akční scéně celé hry, kdy musíte vykostit pár démonických mnichů v červené kutně. Že to působilo jako naivní pokus o hack and slash hru ala God of War by se takhle na začátku dalo přehlédnout s vyhlídkou na rozšířený arsenál zbraní, promyšlená komba nebo při nejhorším na snahu o trefnou parodii takových her. Jenže když se pak na konci hry proberete ze snu a zjistíte, že za celou tu dobu jste sekeru nedali z ruky a těch vylepšení je jen pár, že s kytarou také nemůžete provádět nic jiného než pár usmolených bojových riffů a hlavně, že jste za celou hru nepotkali nepřátele, kteří by vyžadovali uplatňování jakékoli bojové taktiky, tak se vám udělá špatně. Prozření takové bývá. Paradoxně až úplně poslední souboj ve hře má jakoustakous strukturu a adrenalinový náboj. Jinak jsou tyto konkrétní akční pasáže bezduchou snahou o mlátičku/sekačku, která na formální úrovni jakžtakž funguje (tzn. samo se to neodehraje, pořád ta tlačítka musíte mačkat) a některým primitivům může dokonce na chvilku nabídnout pár gramů zábavy, ale kdyby se měla z očí do očí utkat v bojové aréně s light verzí God of War nebo Devil May Cry, tak ani nezačne bojovat, ale bude se marně pokoušet o útěk do publika dírou v drátěné kleci.
Záchranou pro souboje rozhodně není ani smutný fakt, že nikdy netrvají více než 5-10 minut a v zásadě tak vždy bez výjimky skončí ještě dříve, než se začnete cítit trapně a říkat si: „Tohle považuje Schafer za zábavné?“ Nakonec bezradnost vývojářů stejně prohlédnete, což společnou měrou zapříčiní dvě další herní složky, dotvářející triumvirát herního průměru, hřešícího na stylovost zpracování a nepopiratelnou atraktivitu samotného námětu. Konkrétně tím myslím ježdění ve vozítku a rádoby realtimové bitvy.
Reálná potupa
Brutal Legend měla být původně realtime strategie. Když jsem se to nedávno dozvěděl a později to konfrontoval s tím, jak se realtime souboje hrají, nevěřil jsem svým uším a očím. Opět sice platí, že koncept strategických střetů, které bohužel tvoří zhruba 40% misí v hlavní kampani je papírově funkční. V praxi však doplácí na humpolácké ovládání a neexistující AI nepřátel. Obsazujete, bráníte a osvobozujete místa, ze kterých vyvěrá stavební energie (fanoušci), díky které pak budujete a do akce vysíláte jednotky, které v boji podporujete vlastní aktivní účastí. Zní to docela dobře, že? Jenže ve skutečnosti prostě obsadíte a velmi lehce ubráníte stálý příliv fanoušků/energie, kontinuálně naklikáváte zrod nových a nových jednotek a mezitím osobně masakrujete nepřátele. Není v tom žádná strategie ani taktika. A nakonec se prostě spojíte s vybranou jednotkou (každá nabízí nějaký ten druh týmové spolupráce), propletete se až k pódiu/velitelskému stanu druhé strany, které po chvilce bušení zničíte, a tím bitva končí. Obvykle po deseti minutách maximálně a díky bohu za to, že to netrvá déle. Jediný náznak game designu se opět zjeví v posledním velkém střetu, kde je třeba činnost jednotek nějak koordinovat, abyste se vůbec dostali k možnosti zničit úhlavního bosáka. Ovšem i tuto světlou chvilku něco kalí, tentokrát šílené obstrukce při zadávání příkazů jednotkám, protože to vyžaduje neustálé poletování (doslova, Eddie umí v bitvách létat) od čerta k ďáblu, a povětšinou marná snaha o to, aby vás poslechl jen ten hrozen jednotek, který potřebujete.
Řidič slečny Daisy
Podobné nervy jako v bitvách při jízdě vozítkem rozhodně nezažijete. Je to však skok z jednoho extrému do druhého. Otevřená herní plocha je totiž bez života, a tak vůbec netuším, proč je otevřená. Vztekem vyvolaný adrenalin tedy vystřídá nuda. Pravda, jízda nazdařbůh má díky možnosti pustit si k tomu libovolnou skladbu z božského soundtracku své kouzlo, ale k dosažení podobného pocitu nemusím hru vůbec zapínat. Stačí se posadit do křesla, naklikat si skladby do Winampu a je to. Pár misí, kdy musíte ve vozítku chránit konvoj před nájezdy nepřátelských motorkářů, je zábavných, ale opět trvají dohromady dvacet minut. A pak můžete vozítko použít jen k dojíždění na místa s vedlejšími úkoly, které jsou tuším čtyři: zmasakrovat pár potvor, ubránit vybraný flek před útokem potvor, závod na checkpointy, masakrování fauny. Kvůli této ubohé nabídce nepovinných úkolů se musíte potýkat s vyloženě debilní navigací, která vás nechá zcela úmyslně bloudit. Snad abyste objevovali vyhlídky (za jejich objevení je 10 bodů odměna) a místa vjezdu do podzemí, kde vám pak Ozzy Osbourne jako „Strážce metalu“ umožní nakoupit vylepšení pro vozítko, nové útoky pro sekyrku nebo pevnější a účinnější struny pro kytarovou magii.
Ostatně, vedlejší mise děláte jen pro získání těchto nákupních bodů. A pokud se na tuhle návnadu chytnete, metalový bůh s vámi. Vůbec je totiž nepotřebujete, respektive vůbec netuším, k čemu vám budou. Hra totiž nenabízí žádný obsah, kde byste těch pár nových útoků sekerou, silnější účinek kytarových výbojů nebo delší nitro u vozítka využili. Snad jen proto, aby hack and slash mise a strategické bitvy netrvaly 10, ale jen 5 minut. Vlastně jediným opravdu užitečným upgradem je namontování kulometů na vozítko, ale ten si můžete pořídit hned na začátku.
Vlhké snění, mizerné spaní
Ani alchymisté nepřišli na to, jak spojením několika obyčejných kovů vykouzlit zlato. Takže je jasné, že ani Tim Schafer nenalezl recept na to, jak z několika papírově dobrých, ale průměrně zpracovaných herních prvků vyvařit skvělou hru. Celkové chuti Brutal Legend pomáhá těsně nad průměr jen vybroušená stylizace, která je jedinou fází Schaferova tvůrčího snu, kterou dokázal úspěšně přenést i do reality. Pomohly mu v tom i metalové/rockové hvězdy, které ve hře účinkují. Jejich role jsou sice opravdu prťavé a mnohem větší dopad na celkový dojem má hudba, kterou tyto hvězdy tvůrcům licencovaly, ale přesto propůjčují Brutal Legend punc metalové opravdovosti.
Tim Schafer si prostě splnil svůj sen a stvořil osobní poctu hudbě a subkultuře, ke které má osobní vztah. Dobře pro něj, asi se při tvorbě Brutal Legend bavil. Jaksi ale zapomněl, že zábavný by měl být výsledek tvůrčího procesu, tedy to, co budou lidé hrát. Nikoho totiž nezajímá, kolikrát se Schafer udělal do trenek, když kvůli vývoji hry mohl potkat některou z hudebních veličin, která formovala jeho dospívání. Možná by bylo lepší, kdyby příště své osobní pohnutky pustil k vodě a hlavně kdyby se hratelnost nesnažil násilně a marně přizpůsobit předem stanovené stylizaci. Během hraní si totiž bolestně uvědomíte, že při vývoji Brutal Legend se nikdo nesnažil o dosažení funkčního skloubení grafické a myšlenkové stylizace s hratelností. Kdepak. Hratelnost byla tentokrát odstrčena na druhou kolej, odložena na později, zapomenuta. A když si na ni tvůrci vzpomněli, tak už bylo pozdě na kompletní překopání hry a museli prostě hratelnost nějak přizpůsobit příběhu, metalové stylizaci a omezeným prostředkům finančním i časovým. Nepovedlo se jim to.
Kocovina
Když tedy Brutal Legend za pár hodin dokončíte, tak vám v hlavně utkví pouze pár příběhových scének a chuť pustit si metalovou hudbu. Nic víc. Možná si ještě vzpomenete na pár momentek ze závěrečného souboje, který jako by svou znatelnou, ale nedotaženou orientací na hratelnost naznačoval skrytý potenciál vzhledem k dalším dílům. Jenže něco takového si mohou dovolit epizodické hry, ne plnohodnotné tituly, jejichž pokračování je vzdáleno několik let.
Verdikt
„Jako demonstrace síly, věčné kvality a neutuchající údernosti metalu Brutal Legend boduje na celé čáře. Škoda, že už nejsou 90. léta 20. století, kdy by takový manifest měl proti nebezpečné nadvládě grunge cenu. Takhle to je pouze do reality skutečného produktu převedený sen Tima Schafera.“
Hodnocení redakce
6
Diskuze
sledovat diskuziAbyste mohli reagovat, musíte se přihlásit nebo se zaregistrovat.
spoock napsal 20. 10. 2009 v 23.01
tak já třeba názor recenzenta respektuju, ale nikdy na ně nedám, pokud vím, že i když je hra špatná, tak se u ni bavím, stejně jako mi někdo může tvrdit, že Uncharted1 je výborná hra a mě ta hra příjde totálně o ničem (tím nechci nikomu brát jeho iluze o této hře)
SlamJam napsal 20. 10. 2009 v 23.19
jn..mě prostě přijde že Péťa tam píše všelijak, jen ne objektivně.....zaujatě
Editováno: 20. 10. 2009 v 23.19
QuispCZ napsal 22. 10. 2009 v 09.55
Já si myslim, že jestli je na světě člověk, který by si přál, aby byl Brutal Legend bez chyby, tak je to právě Sleepless. Přeci jenom je to metalista :o)
A pokuď jde o zaujatost.....no já myslim, že i tvůj příspěvek je psaný zaujatě, stejně jako ten můj a příspěvky všech ostatních. Jinak totiž psát nejde.
GameEs napsal 21. 10. 2009 v 00.25
recenze bejvá osobní pohled autora na hru. když to chceš mít objektivní, přečti si víc recenzí.
spoock napsal 20. 10. 2009 v 21.55
tak je to názor Petra Poláčka, dám spíš na většinu než na subjektivní dojem jednoho redaktora
hrál jsem sice jen demo, ale bavil jsem se, až ta hra vyjde za lepší peníz, tak si ji seženu
Editováno: 20. 10. 2009 v 21.56
red-icius napsal 20. 10. 2009 v 22.16
Otazka je, pokud ma recenzent pravdu, tak si nehral strategickou cast hry. Ja se bal presne toho co pise, ze kdyz zahraju demo, uz me hra nicim neprekvapi. Pro me zatim adept na lednovej bazar. Pokud ted vyjdou veci ktery maji, tak to vubec nema sanci konkurovat. Zatim si v klidu dojetu Uncharted2 s flashpointem a pak pomalu prejdu na novyho ratcheta. Tohle je vec, ktera kdyz se zapne az v lednu, tak se u ni budu bavit stejne. Nebo spis asi teda nebudu :D
spoock napsal 20. 10. 2009 v 22.58
pravda, já teď čekám až mi sleví Batmana :)
Editováno: 20. 10. 2009 v 22.58
OG-Gringo napsal 20. 10. 2009 v 19.38
Škoda!!Na tuhle hru jsem se docela těšil!Kdy by soudruzi mohli udělat chybu??
TAk další hra co mi zbývá je MAFIA 2 snad ta dopadne lip!
_Thorus_ napsal 21. 10. 2009 v 18.27
Aha, takže ty odsoudíš do háje hru jen na základě jedné recenze? To nemáš nějaký svůj názor? :-D
Trey napsal 20. 10. 2009 v 19.50
A tohle hodnocení jenom na Hrej a napsal to Petr Poláček což neznamená jednotnej názor redakce,všude jinde to zbírá vysoká hodnocení.Docela mě zajímá jestli si o Brutal Legend něco řeknou v pátečním Hpodu.
GameEs napsal 20. 10. 2009 v 18.35
Tuhle hru dělají cut-scenes. Jasně to mlácení je furt to samý, ale když je to prokládaný těma naprosto skvělejma a vtipnejma cut-scenes, nevzniká stereotyp tak jako u zmiňovanýho Mirror's Edge, kterej mě bohužel přestal bavit dokonce dřív, než sem to dohrál.
Tady bych to viděl tak že 60% zábavy dělají cut-scenes a 40% hratelnost. Protože vtipný sou fakt dost :D.
collector124 napsal 20. 10. 2009 v 16.23
dolu nižšie sa píše, že BL je stereotypná. práve som dohral mirrors edge. tá hra je po celú dobu rovnaká. a aké hodnotenie dostala? 7/10. samozrejme recenzoval to niekto iný ale napriek tomu si táto hra zaslúži sedmičku. a brutal legend tiež, možno aj vyššie číslo. obe hry sú originálne a ich koncept nebol nikdy predtým videný. hral som síce len demo, ale bol som z neho nadšený. a recenzie na metacritic svedčia o tom istom. táto hra si zaslúži vyššie hodnotenie. aj keď v minulosti dostali niektoré hry v leveli a na hrej nízke hodnotenie a potom sa predávali po milionoch.
Editováno: 20. 10. 2009 v 16.24
Kaliamiry napsal 20. 10. 2009 v 16.16
Hru sem za dva dny dohrál a ani minutu sem se u hlavní linie nenudil. Side questy jsou sice po chvíli stereotypní, ale hra mi jinak příjde vyvážená. Za mně rozhodně 8/10 (je to na hranici s devítkou :-) ) .
MickTheMage napsal 20. 10. 2009 v 14.19
Niekedy je dovolene stylizacii prevladnut nad pestrou hratelnostou...a toto je ten pripad. Asi :-)
t3n napsal 20. 10. 2009 v 11.49
konecne se nekdo nebal dat tyhle hre hodnoceni jaky si podle me zaslouzi (nechapu ty devitky treba od ign etc.)... metal me je ukradenej a z pohledu hrace mi ta hra prisla spis podprumerna, ocenil sem jen par vtipnejch hlasek. Brutal Legend si vic nez 6/10 urcite nezaslouzi, teda pokud clovek neni fanousek metalu, to si pak nakej ten bodik dva asi pricist muze.
B.Jag napsal 20. 10. 2009 v 11.43
Myslim si ze 6/10 je malo! Myslim si ze hra je dobre provedena a je prvni sveho druhu. Ja osobne bych dal 8/10.
Benyss napsal 20. 10. 2009 v 11.18
Mno. Docela zklamani pac 6/10 je opravdu malo. Uvidim hra by mi mela tenhle tejden prijit tak snad to nebude tak hrozny.
QuispCZ napsal 20. 10. 2009 v 10.59
Souhlas v podstatě se vším v recenzi. Mě ale o trochu víc dostala stylizace, takže bych se dostal v hodnocení o bodík výš.
Podle mě hře trochu škodí hype v hlavách fanoušků Schafera (člověk čeká kvalitou další Psychonauty a dostane tohle).
A zrušil bych číselné hodnocení, přeci jenom je mnohem důležitější obsah recenze, než nějaké číslo na konci. A z příspěvků dole mi přijde, že polovina lidí koukla na číselné hodnocení a pak hned psala nesouhlasný komentář.
soutezem napsal 20. 10. 2009 v 11.50
Neznam Schafera a jeho tvorbu, ale nedavno jsem mel tu cest si zahrat Psychonauts a bylo mi lito bratrovych penez. Ta hra mi prisla velmi nudna a trapna, vubec jsem nemohl pochopit, jak to mohlo byt uspesne. Presto jsem vydrzel asi dve tretiny hry, doufal jsem ze se to konecne rozjede, ale vazne se nic nestalo. Mozna uz jsem na takove hry moc stary.
Robotron3 napsal 20. 10. 2009 v 11.55
Naopak! Spis to vypada, ze jste (si?) na takove hry moc mlady. Psychonauts je sice stylizaci detska hra, obsahem je vsak pro starsi az dospele.
soutezem napsal 20. 10. 2009 v 15.48
No to by bylo hezky, ale to uz se mi asi nepovede :) Mne uz nesedela ta stylizace a zbytek to nezachranil.
Ted jsem se podival na zbytek jeho portfolia a jeho stare adventury jsem mel moc rad. Takze jsme si se Schaferem kvit :)
Kacafirek napsal 20. 10. 2009 v 11.16
Hej, to je dnes in! Necti text, rovnou neco naflakej podle cisla a pokud mozno po dvou hodinach hrani nebo demu. A pokud jsi fakt borec, tak bez hrani!
Je pikantni jak se vsichni ohanej tim, ze protoze metal, tak hra je bezva. Polacek zminuje, ze metal povazuje za jeden z hlavnich plusu, ale ne, to uz si pulka neprecte. Pokud se hratelnost nemeni a je porad na stejnem, tak to nema sanci,, protoze jak se tu predesila, ODST, God of War, Unchart... tam je prubezna zmena, dochazi k vyvoji. Pokud tady je to nejlepsi na zacatku, smula... tesil jsem se na hru, asi pockam na bazarovku, stejne nemam tolik casu.
modryklucina napsal 20. 10. 2009 v 11.18
no jenze ona se hratelnost meni...narozdil od ODST ci God of war kde to je furt na stejnym:)
Editováno: 20. 10. 2009 v 11.19
modryklucina napsal 20. 10. 2009 v 11.57
Jediny kdo tu mele blbosti ses ty..Nadavas tu na ty co HRU NEHRALI A HODNOTI a pritom delas to same..pises tu kravoviny jak je to stejny jak demo a ani nevis ktera packa..Nechapu tve zapojeni se do tehle diskuze stejne jako tvoji neschopnost zformulovat otazku tak aby jsi dostal odpoved jakou ocekavas:) To je jako kdybych se te zeptal tak ktery pecivo mas ted doma a ty mi reknes rohliky. A ja reknu aha a proc tu kritizujes chleba:) Uz nepis , nemas co se Brutal legend tyce cim prispet:)
Editováno: 20. 10. 2009 v 12.00
Kacafirek napsal 20. 10. 2009 v 11.54
Jasne, najednou jo...bohuzel porad meles blbosti. A co to ODST? Kdypak ti to kleklo, ze tak vis jake to je? Vcera, vid, maly lhari?:)
modryklucina napsal 20. 10. 2009 v 11.51
ano ses dalsi blbecek v rade:) ps2 jsem mel stejne jako jsem mel psp ci ds.nebo stary televizni hry 100v1.ale tva otazka znela ktere konzole mas:)
Editováno: 20. 10. 2009 v 11.52


























SlamJam napsal 20. 10. 2009 v 22.16
omfg....občas mi připadá že recenzanti nechápou podstatu své práce......BRUTAL LEGEND 4EVER
Editováno: 20. 10. 2009 v 22.17