Viking: Battle for Asgard Článek Viking: Battle for Asgard

Viking: Battle for Asgard

Dalibor Franta

Dalibor Franta

28. 2. 2008 23:00 2
Reklama

Severské báje, a to je nutno s jistou dávkou morbidnosti vypíchnout, mají své nezaměnitelně zvrácené kouzlo. Ne snad ani tak co do báječného pletence vzájemně příbuzných božstev, jako spíš pro svůj samozřejmě a bezelstně servírovaný festival krutostí, podrazů, zmrtvýchvstání, mučení, kousání a polykání planet za živa, nalačno a bez majonézy. Říkejte si co chcete, ale proti takovému Thorovi je i sám Zeus roztomilým dědečkem z léčebny dlouhodobě nemocných. Naše severskými větry ošlehaná ušiska kroutila se proto jak o Mikkelinpäivě, když se Creative Assembly přihlásili s next-gen projektem Viking – nezvyklým to akčním koktejlem, který tu více, tu méně čerpá inspiraci z nejbizarnějších severských pověstí a bájí.

Široké plece skandinávské

Zatímco většina čtenářů si britské Creative Assembly spojí spíše s PC a populárně-strategickou sérií Total War, bystrý konzolista jistě zavětří – ostatně vzpomínka na povedenou rubanici Spartan: Total Warrior, akčnější konzolový spin-off PC série, je stále čerstvá a všechno jen ne nepříjemná. I na druhý konzolový pokus rozhodli se v CA pro akční přístup á la Dynasty Warriors, tentokrát však hodlají přitvrdit a přihodit k epickým bitvám něco navíc. Větší epické bitvy!! A taky nějaký ten sandbox, aby se neřeklo, že jsou Vikingové úzkoprsí zpátečníci. Ostatně Vikingy šlehnutý mix God of War, Total War, Dynasty Warriors a GTA může mít všechno jen ne úzká prsa.

Go to Hel

Celá tahle veselá příhoda točí se kolem odbojné akce bohyně podsvětí Hel. Ta se po roztržce s Odinem rozhodla vzepřít osudu nebeského vyvrhele (Lokiho napůl živá, napůl hnijící dcera to mezi bohy nikdy neměla právě jednoduché) a spolu s vlčím bratrem Fenrirem jala se za pomoci nemrtvé armády obsadit Midgard – svět lidí. Z obavy před soudným Ragnarokem (Fenrir je podle legendy jeho zvěstovatelem), rozhodnou se bohové plundrování Midgardu zabránit a že mají právě na práci něco důležitější, pověří nelehkým úkolem padlého vikingského bojovníka Skarina. S pomocí bohyně lásky Freyi, zařídí si urostlý mládenec bydlení v opuštěném koutě Midgardu a pouť za verbováním armády schopné postavit se nemrtvým uchvatitelům může začít.

GTA ogniem i mieczem

Midgard v provedení Creative Assembly sestává ze tří oddělených ostrovů, každý o rozloze o něco málo větší než jeden kilometr čtvereční, každý rozdělen do dvou herně zcela odlišných fází. První sleduje Skarina coby osamělého válečníka, který cestuje napříč ostrovy (pěkně jeden po druhém) a verbuje armádu z uvězněných a zotročených vikingských vojáků, ale i obyčejných farmářů, horníků a vesničanů. V rámci řady povinných a nepovinných questů si ošahá jak přímočarou akci dle nejlepší tradice 3D akčních řezaček, tak i plíživější stealth přístup nebo magické dovednosti – tedy kombinaci v tomto žánru poměrně nezvyklou. Plněním úkolů (např. osvobození horníků v dolech nebo vyčištění farmy od nemrtvých) bude mlžným a neutěšeným pláním Midgardu navracet přírodní barvy (užitečná pomůcka vzhledem k rozlehlosti jednotlivých ostrovů) a vydělávat do kasičky důležité finance. Ty pak bude moci v domovské vesnici směnit za lepší zbraně, nové kouzelné runy či útočná komba. S vysvobozením prvního ostrova mu navíc bohyně Freya poskytne užitečnou leteckou podporu – oheň dštícího draka, který najde uplatnění zejména v druhé fázi Skarinovy dobyvačné války.

Tisíc malých Total Warriorů

Ta se přihlásí o slovo ve chvíli, kdy hráč shromáždí dostatečné množství sil (mnohdy až několik tisíc vojáků). Každá ze tří oblastí je totiž řízena ze správní pevnosti a dokud se jí Skarin v čele svých vojsk nezmocní, nemůže pokračovat v cestě na další ostrov. Druhá fáze je tedy jakýmsi grandiózním vyvrcholením osvobození, v němž proti sobě stanou mnohatisícové armády bojovníků – a právě zde navážou tvůrci série Total War na japonský vzor Dynasty Warriors či svou konzolovou prvotinu Total Warrior, měřítko však bude mnohasetnásobně větší. Podobně jako ve zmíněných hrách, ani zde nebude mít hráč přímou kontrolu nad akcemi svých jednotek, vývoj však bude ovlivňovat v kritických okamžicích. Utká se proto s nepřáteli, na něž ani spojené síly Vikingských vojsk nestačí – generály, nemrtvými šampióny, obry či druidy. Exponované oblasti bojů může podpořit buď vlastní přítomností nebo dobře mířeným dračím náletem, na starost bude mít také dobývání klíčových míst jako jsou brány, věže nebo průlomy. Uplatnění najdou také klasické obléhací stroje, alespoň za předpokladu, že jste si je v předchozí questové fázi dokázali zajistit. Pokud jste si někdy při hraní série Total War přáli sestoupit mezi pečlivě seřazené šiky svých vojsk a zapojit se do boje, lepší šanci už asi nikdy mít nebudete.

Rozpaky zatím vzbuzuje snad jedině bojový systém. Skarin ovládá pouze dva typy útoků, základní kryt a jeden úhybný manévr. Třebaže na seversky krvavá jatka je to víc než dost, variabilita boje tím kulhá jako jednonohý korzár po amputaci. Situaci naštěstí zachraňují zábavná a jak se patří brutální komba ve formě miniher, přesto by tato pro akční hru zcela klíčová složka hratelnosti potřebovala ještě pořádně dopilovat. Má-li hra skutečně zabrat až 20 hodin herního času, hodila by se také větší hloubka – přeci jenom pobíhání po skandinávském venkově má cenu snad jedině pro skutečně nadšeného turistu. Jak to všechno s Vikingy dopadne uvidíme již 28. března na PS3 a Xboxu 360.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama