Připravujeme pro tebe úplně nový web. Buď mezi prvními, kdo ho vyzkouší... beta.hrej.cz

Bloomberg: CD Projekt o problémech věděl

16. leden 2021 17:15 / Tadeáš Pepř / Novinky / Diskuze (15)

Agentura Bloomberg, potažmo jeden z nejznámějších herních novinářů Jason Schreier, přišla s dalšími podrobnostmi zjevně velmi komplikovaného a turbulentního vývoje RPG Cyberpunk 2077. Schreier se poměrům ve studiu CD Projekt Red věnoval opakovaně, především v souvislosti s tzv. kulturou crunche, tentokrát jsou ale zveřejněné informace asi nejdramatičtější.

Článek (zpoplatněný), postavený na výpovědích více než 20 současných i bývalých zaměstnanců studia, v prvé řadě vyvrací slova spoluzakladatele CD Projektu Marcina Iwinskiho. Ten se před pár dny ve videu omluvil fanouškům a naznačil, proč Cyberpunk zažil tak katastrofické vydání především na konzolích minulé generace (PlayStation 4 a Xbox One). Iwinski tvrdí, že byl problém v obrovských ambicích projektu, a že se až postupem času ukázalo, že si vývojáři ukousli příliš velké sousto. Schreier oproti tomu tvrdí, že autoři už déle věděli, že je projekt tikající bombou a některé nastavené cíle naprosto nereálné. Hra měla teoreticky vyjít až v roce 2022.

Zkušenější tvůrci prý déle avizovali, že hra ve své konečné podobě nemůže žádným rozumným způsobem fungovat na starších konzolích a že tým ještě před vydáním objevil spoustu velmi závažných chyb, na jejichž řešení prostě a jednoduše nezbyl čas. Zajímavé tvrzení je to, že hra byla de facto vyvíjena až od roku 2016, i když byla oznámena už o čtyři roky dříve. Tehdy převzal vedení projektu Adam Badowski a samotný koncept hry se výrazně změnil. Původně third-person RPG se změnilo na současné first-person, ze hry vymizela řada tehdy plánovaných mechanismů jako je běhání po zdech, létající auta nebo náhodná přepadení na ulicích.

V této souvislosti připomíná Schreier zhruba třičtvrtěhodinové gameplay demo vydané během E3 v roce 2018. To bylo dle autorů z velké míry umělé, řada herních prvků ještě vůbec nebyla nakódována (a ve finálním produktu se neobjevila) a ve studiu prý panovalo přesvědčení, že byla jeho tvorba obrovskou ztrátou času. Času, který mohl být investován do už tak náročného vývoje.

V doplňujícím tweetu Schreier komentuje i bizarní a odfláknutý systém policejních složek. Ten byl prý spíchnut na poslední chvíli, těsně před vydáním, a řada zaměstnanců se divila tomu proč „se snaží vytvořit kombinaci RPG a GTA se zlomkem vývojářů, které má k dispozici Rockstar“.

Zaměstnanci dále vypovídali, že i když nebyli nijak smluvně nuceni pracovat přesčas (crunchovat) a takové pracovní hodiny byly řádně zaplaceny (jak žádá polská legislativa), atmosféra ve studiu tomu příliš nenasvědčovala. Více než 12 respondentů prý vypovědělo, že cítili tlak ze strany manažerů. Jeden z nich tvrdí, že se práce po svatbě raději vzdal, a některým jeho kolegům se manželství nebo rodiny kvůli crunchi rozpadly.

Z dalších detailů můžeme zmínit například to, že Schreier situaci připodobnil k taktéž problematickému vývoji Anthemu. Tam prý fungoval efekt “magie BioWare” - zaměstnanci prostě slepě věřili tomu, že hru dokončí a bude skvělá, a v případě CD Projektu to i díky úspěchu Zaklínače 3 fungovalo obdobně. Zkušení autoři z ostatních studií se prý také podivují nad neefektivitou práce - pokud někdo při vývoji potřeboval například nový shader, prostě se vytvořil, aniž by se zkoumalo, zda náhodou neexistuje nějaký podobný, který by šlo využít nebo modifikovat a ušetřit tak práci.

Spíše zvláštní je pak tvrzení o cizincích zaměstnaných ve studiu, kteří si stěžují na to, že před nimi polští vývojáři mluvili polsky. To prý odporuje vnitřním předpisům studia a cizí autoři se pak cítili vyloučeni z kolektivu, protože nevěděli, zda jim kolegové náhodou nenadávají.

Upozorňujeme na to, že informace vycházejí z důvěrných zdrojů a respondentů Bloombergu, přičemž často odporují oficiálním tvrzením CD Projektu. Nepředkládáme je tedy jako tvrdá fakta.

Zdroj: Bloomberg, Jason Schreier

Související hry

Diskuze

Tvůj komentář

Pro přidávání příspěvků do diskuzí se prosím přihlašte!
20876350
Ocelotr NN napsal 19. 1. 2021 v 12.54

red-icius: No minimálně na PS4 krabičce jsou ty samý screenshoty. To jsem zažil naposledy na COMMODORE 64, kde byly u kazet obrázky z arcade automatů, nebo AMIGY. nevěřil bych, že v mejch 40ti tohle dokáže udělat firma kalibru CD PROJEKT, to bych čekal u TELESHOPINGU.

Měl jsem to tušit už když jsem viděl jakym stylem otvírá GERALT dveře.
Po Polsku. Prostě sedmitunový vrata otevře RAGDOLL stylem a ty se hejbou ještě dvacet minut jako by vážily 3kg.

Editováno: 19. 01. 2021 v 13.18

Nahlásit nevhodný obsah

20809076
red-icius napsal 19. 1. 2021 v 12.47

Ocelotr NN: To je CP77, na PC má k tomu hodně hodně blízko, takže těžko říct, jestli to přikrášlovali ;)

Nahlásit nevhodný obsah

20876350
Ocelotr NN napsal 19. 1. 2021 v 12.29

Z jaký hry je ten vrchní obrázek ?

Nahlásit nevhodný obsah

20847380
Mitsurugi napsal 19. 1. 2021 v 11.15

Smaug.: Řada lidí by za nahé fotky Gabena vraždila :D

Nahlásit nevhodný obsah

20880283
Twice napsal 19. 1. 2021 v 10.49

RomanK47: Škoda že si pravděpodobně nikdy nezažil moment kdy se mainstreamový hate totálně míjí s tvým vlastním zážitkem s danou hru, člověk pak bere podobné aféry s podstatně větší rezervou a nemá sklony tvořit své názory pouze na základě názorů ostatních ale hru si radší v nějaké formě zkusí sám zahrát.

Nahlásit nevhodný obsah

20875576
Smaug. napsal 18. 1. 2021 v 13.49

Masarkavtrenyrkach: Pro mě ta Schreierova jedinečnost tak překvapivá není. Herní novinařina je podobná jiným kulturně zaměřeným médiím. Tedy z těch seriózních jde většinou o recenze, historické souvislosti, medailónky tvůrců a rozhovory s nimi. Z těch neseriózních se objevují různé výstřelky, jen to není tak zaměřené na sexuální skandály jako u filmových hvězd (o fotky nahého Gaba Newella asi není zájem). Novinářů, co se šťourají v tom, proč ten který film dopadl, jak dopadl, taky není moc.

Nahlásit nevhodný obsah

20878742
Masarkavtrenyrkach napsal 18. 1. 2021 v 12.34

adamkohorny95: Schreier je jeden z mála (jediný?) investigativní novinář v herní branži píšící o aktuálních projektech. Investigativní žurnalistika je věc zcela normální a objevuje se v mnoha oblastech. Je proto spíše s podivem, že v té herní je jí tak málo. Nevím čím to je, ale můj tip je, že drtivá herních "novinářů" o žurnalistice nemá ani ponětí a do branže přišli ze zcela jiných pozic a s jinou motivací než novináři v zavedených médiích -- nejčastěji mladí kluci, co si chtějí zahrát nové hry a napsat o svém koníčku jiným lidem. Nemají potřebu analyzovat, jít do hloubky věcí a hledat širší souvislosti. Cílí na čtenáře-zákazníky, kteří se při čtení chtějí pobavit a dozvědět se, jestli si mají produkt koupit nebo se mu vysmát. Většina herních novinářů tak jsou jen prodloužené hlásné trouby marketingu.

Nahlásit nevhodný obsah

20925107
bluetomcat napsal 17. 1. 2021 v 20.08

Hra má zkrátka dost problémů, no asi všeříkající video zkrátka zklamání na celé čáře https://youtu.be/omyoJ7onNrg

Nahlásit nevhodný obsah

20875703
Gameover napsal 17. 1. 2021 v 14.17

Tahle hra s velkými problémy má spoustu nevyužitého potenciálu a je stejně lepší než drtivá většina AAA her, které takové problémy neměly. Včera jsem dojel první playthrough po 105 hodinách a těším se na další, což mě překvapilo, protože obyčejně vícekrát než jednou single player hry nehraju. Za 2 roky se všemi patchi, DLC a hromadou módů bude tahle hra stejná klasika jako Witcher 3.

Editováno: 17. 01. 2021 v 14.18

Nahlásit nevhodný obsah

20838584
RomanK47 napsal 17. 1. 2021 v 11.06

Jsem vážně rád, že jsem si počkal na vydání a recenze. Až z nich jsem se dozvěděl, že mě hra jako taková vlastně nezaujala a její stav je takový, že není o co stát. Do poslední chvíle jsem však odolával pokušení předobjednat v krabičce, odolat se tentokrát vyplatilo.

Nahlásit nevhodný obsah

1074576
Xspy napsal 17. 1. 2021 v 10.56

Kerio: Vzhledem k tomu , že jiná konzolová verze není v současné době k dispozici a i hráči na PS5 i XSX
hrají stejnou verzi přičemž reportují jen glitche nikoli zásadní výkonové problémy , znamená to především špatný PC port , který oldgen prostě nedává . Ano to že verzi pro PS4 by měli zahodit a udělat znovu by bylo asi nejlepší řešení, protože je jasné že tady se bude degradovat víc než optimalizovat ...

Editováno: 17. 01. 2021 v 10.59

Nahlásit nevhodný obsah

20866384
Kerio napsal 17. 1. 2021 v 08.49

Mam trosku offtopic otazku, jak to teda ted s odstupem casu vypada s hrou na ps4?Vysli nejake zaplaty ci updaty, ktere by tu hru nejakym zpusobem zlepsily nebo je to porad ten samy pleb...a pracujou vubec na necem takovem, kdyz rikali ze hra na stare konzole pravdepodobne nemela radsi vyjit? Jinak, ma to cenu vubec porizovat hru na starsi konzole? Diky ;-)

Nahlásit nevhodný obsah

1074576
Xspy napsal 17. 1. 2021 v 08.28

adamkohorny95: Schreier i CDPR to dělají pro peníze .Kdo očesal nízko visící jablka je zřejmé . Nárokovat si úřední jazyk ve firmě bylo vždycky za hranou obecné tolerance, ale nepřekvapuje mne ,že si dneska ještě někdo stěžuje na vlastní neschopnost naučit se elementárně po polsky ,když je v Polsku a kolem něj lidé mluví polsky.

Editováno: 17. 01. 2021 v 08.28

Nahlásit nevhodný obsah

1074576
Xspy napsal 17. 1. 2021 v 08.08

Personal responsibility !!! .....mám rád hry jako Paradise Cracked , Cops2170:Power of Law ,Xcom , Hardware i druhý JustCause.
Už jen to , že ve hře nejsou hratelná vznášedla zaselo dost pochybností o schopnostech CD projektu.
Ovšem věřili jsme tehdy a doufáme i dneska ...
I v ten příběh z policejní složky.Ten by marný být nemusel a říkám že po prvním traileru jsem doufal právě v něj a tak trochu konečně za pořádné Syndicate svého druhu ...
To že je z toho nakonec prachsprosté GTA bez možností a s plochou dějovou linkou je bohužel výsledek ambicí CDPR , kdy prostě openworld a GTA klon vyhrál nad Cyberpunkem i puntičkářskou dokonalostí funkčního mechanismu .Svým způsobem mám radši odfláknuté koncepce ruských TB strategií , než klony prázdného universa v dobově nakloněných kopírkách úspěšných značek. ...
Ty vznášedla prostě jasně křičela ....Pozor Cyberpunk2077 je obr na hliněných nohou a neumí je dostat do hry ....co další bude ošizené ?!!!!
Teď to víme ....ošidili všechno i zákazníky .

Editováno: 17. 01. 2021 v 08.17

Nahlásit nevhodný obsah

20877905
adamkohorny95 napsal 16. 1. 2021 v 21.41

To, že ale vývoj začal naplno od roku 2016 je už známe dlho, na tom nič prekvapivé nebolo.
Ja mám pocit, že Schreier aj keď ho ako novinára uznávam, tak sa snaží robiť senzáciu okolo toho a dramatizovať. Už som počul aj viacero herných novinárov, ktorý majú podobný názor a príde im to už troška z jeho strany ako nájsť niečo za každú cenu.

Nahlásit nevhodný obsah