Phoenix Point bude rok exkluzivní na Epicu

13. březen 2019 10:59 / David Plecháček / Novinky / Diskuze (26)

Člověk by řekl, že trocha konkurence na poli her nemůže hráčům nijak uškodit, a ono je tomu pro mnohé naopak. Na jedné straně je poměrně rigidní Steam, který i přes veškeré své nedostatky zůstává pro hráče dominantním hráčem na trhu, na straně druhé tu je neustále se vyvíjející Epic Games Store, který i přes sliby a možnosti neustálého rozvoje začíná být pro mnohé spíše trnem v oku. Může za to jeho poměrně agresivní politika zaplacených exkluzivit.

Už od počátku se Epic rozhodl se svou konkurencí bojovat právě takto. Od určité chvíle se ale situace začala lámat. Ukořistil totiž Metro, a to dost nešťastně jen několik dní před vydáním hry. Ukořistil i Ubisoft, a loupí dál. Někteří ale na tyto obchodní praktiky nehodlají přistoupit a Epic Games Store si nainstalovat, poté ale bohužel mají smůlu s další hrou. Na rok se autorům Fortnite upsal Julian Gollop se svým Phoenix Point.

Gollop rozhodně není hráčům neznámou osobou, vždyť stojí za tolik milovanou sérií X-Com. Jakožto duchovní otec série se rozhodl jít s novým projektem na crowdfundigovou platformu Fig, kde slavil úspěch a mnoho hráčů čekalo, až hra konečně vyjde. Vydání jsme sice blíž, letošní červen se neustále blíží, zároveň ale pokud nechce přejít k Epicu nebo si hru zkrátka pořídit skrze tento distribuční kanál, musíte na tahové Phoenix Point čekat taktéž do června, ale roku 2020. Právě tehdy totiž skončí roční exkluzivita.

Autor svůj záměr zveřejnil na oficiálních stránkách hry skrze video, v němž popisuje důvody svého rozhodnutí. „Díky této dohodě budeme moci Phoenix Point podporovat i roky po vydání,“ říká Gollop. Zároveň každý, kdo podpořil až do včerejšího dne novinku skrze Fig, obdrží po dobu jednoho roku všechna DLC zdarma. Jedná se sice o vstřícný krok, ale zřejmě ne každému bude stát za změnu svého postoje. Na stole je tak druhá nabídka. Nejste spokojení? Můžete zažádat o vrácení peněz.

Pokud máte jakékoliv dotazy, můžete využít dnešního AMA na subredditu Phoenix Point od devíti hodin večer. Samozřejmě lze očekávat, že se spousta hráčů bude ptát právě na dohodu s Epicem, nelze ale očekávat, že by byl Gollop nad rámec videa o tolik sdílnější. Nakonec totiž vždy rozhodují peníze, a Epic zkrátka nabízí lepší poměr rozdělení zisků mezi sebou a vývojáři, tak balík peněz za exkluzivitu. A kdo by z vás na takovou nabídku nekývl.

Zdroj: VG247

Související hry

Diskuze

Tvůj komentář

Pro přidávání příspěvků do diskuzí se prosím přihlašte!
20847380
Mitsurugi napsal 14. 3. 2019 v 11.23

catmeows: Taky jsem to tvrdil, ale zase tak úplně jedno to není, Steam i GoG mají docela dost služeb pro hráče, které prostě Epic zatím nemá. Nehledě na očividnou neochotu hráčů tříštit svojí knihovnu.

Prostě Epic je lepší pro vývojáře a Steam a GoG pro hráče.

Nahlásit nevhodný obsah

20917754
catmeows napsal 14. 3. 2019 v 11.15

Řešíte tu nesmysly, je fakt úplně jedno jestli to stáhnete ze Steamu nebo z Epicu. Žádná vyjebávka backerů se nekoná, hru dostanou, jen na distribuci vydělá někdo jiný.

Nahlásit nevhodný obsah

20860885
Corvus von Corax napsal 13. 3. 2019 v 23.33

Electricman37: Díky za info. Jsem na noční, tak nemám úplně čas pátrat. Sice Epic mám kvůli zakoupené Aurora edici Metra, ale chtěl jsem v tom mít ohledně Phoenix Point jasno.

Nahlásit nevhodný obsah

20922326
qwe5 napsal 13. 3. 2019 v 22.52

Zarenix: Pokud si zaslouží umřít, tak ať umře - hype není všechno, pokud to je jediné co umí. Já si třeba pamatuju na Strongholda 3 - to bylo hodně slušné fiasko. To, že do toho někdo nesype prachy jen proto, že to chce prodávat jen on je úplně něco jiného, navíc z dlouhodobého hlediska úplně zcestná strategie. Podívej se na fb nebo do komentářů na YT co si o tom myslí, lidi, kteří to podpořili.

Nahlásit nevhodný obsah

20925213
Electricman37 napsal 13. 3. 2019 v 19.43

Jaroslav Burda: V den vydání všichni obdrží klíč na Epic Store a rok poté si ještě můžem vybrat, jestli chceme Steam/GOG klíč (Platí pouze pro ty, co si hru předobjednali nebo podpořili ještě na Figu do včerejšího dne). Takže aspoň tak, i když i tak je to prostě plivnutí do ksichtu všem backerům.

Nahlásit nevhodný obsah

20894091
Zarenix napsal 13. 3. 2019 v 19.38

qwe5: Tak ta crowdfundingová kampaň je snad už od roku 2017. Nevím kdy oznámili, že klíče budou na Steam a GOG, ale EGS je tu od listopadu 2018. Takže do té doby neměli ani jinou variantu snad, jedině svůj launcher. Zákazník má podmínky horší jen ve změně launcheru, popř. instalaci nového. A pokud dodrží slovo, tak pro zákazníka je to výhodné. Už je pár her, které kvůli financím umřeli a to byly i dost očekávané tituly. Steam jim nabízí jen větší komunitu potencionálních zákazníků, kde nemá garanci prodejů a případných výdělků k tomu, aby finančně byly způsobilý pečovat o hru a dodávat kontent. Z vyjádření vyplynulo, že smlouvou s Epicem mají dostatek prostředků na péči i v případě, že se hra nechytí. To je pro mě jako zákazníka velice lákavé.

U vydavatele je potřeba vědět, jak moc "chamtivý" je, přeci jen to nebude obrovský vydavatel jako EA, Deep Silver, aby si veškeré bonusové odměny nechal a nepodělil se.

Ještě dám příklad, řekl bych ne tak staré hry. Byl to Battalion 1944, který měl podle mě celkem velký hype, ale po měsíci ta hra umřela a vývojář se zmohl jen na 1 větší update, kdy chtěli hru oživit, což taky nevyšlo a zůstala mrtvá. I na hrej bylo nějaké vyjádření, že pokud by vydali hru na EGS, tak by vydělali o skoro 400k € víc. Což je dost nato, aby měly dostatek času a financí zkusit nějaký "převrat" u té hry.

Nahlásit nevhodný obsah

20922326
qwe5 napsal 13. 3. 2019 v 19.12

Zarenix: On je rozdíl, když se vydavatel rozhodne na začátku, že to vydá na EGS a tím, když to ohlásí po tom co už běží před-objednávky nebo dokonce crowdfundingová kampaň, ve které nabízí Steam a GOG. Navíc lepší podmínky má jen vydavatel - vývojář těžko dostane víc a zákazník má podmínky výrazně horší a nějaká % navíc ho opravdu nezajímají. Navíc v komentáří u videa někdo trefně poznamenal, že 88% z 0 je pořád 0.

Editováno: 13. 03. 2019 v 19.13

Nahlásit nevhodný obsah

20894091
Zarenix napsal 13. 3. 2019 v 17.55

Já to nechápu. U Metra hromada lidí brečela, že i když má vydavatel/vývojář lepší podmínky, tak pro zákazníka se nic nemění a jen to nutí používat EGS. Teď ale už ta EGS exkluzivita má dopad i na hráče v tom lepším slova smyslu. Je tam nějaký příslib toho, že alespoň rok bude plná podpora té hry. Samozřejmě pokud to bude neskutečný propadák a nikdo to nebude kupovat ani hrát, tak s tím nespíš seknou, ale aspoň takový příslib je super. Ještě se teda uvidí, jak na tom budou v průběhu toho roku pracovat a kolik těch DLC vydají. Aby to nakonec nebylo jak SWB2 nebo Guild Wars 2.

Nahlásit nevhodný obsah

20847380
Mitsurugi napsal 13. 3. 2019 v 17.47

Jaroslav Burda: No, máš smůlu, dostaneš Epic verzi, nebo refund.

Nahlásit nevhodný obsah

20875708
Jaroslav Burda napsal 13. 3. 2019 v 17.43

Tak to jsem věru zvědavý jak se to promítne do backerských edic přispěvovatelům na Figu. Sám jsem backer a mám vybranou Steam verzi :-) LOL? Na video jsem neměl čas mrknout, jsem v práci. Neříká se tam o tom něco?

Nahlásit nevhodný obsah

20922326
qwe5 napsal 13. 3. 2019 v 17.13

adamkohorny95: Určité tituly se stále drží, ale pak stačí aby přišel vážný konkurent a můžou o vše přijít. Viz zavření části Maxisu po vydání Cities Skyline. Nicméně výhoda onlinovek je většinou v tom, že se snaží hráče zaháčkovat a i když je třeba WarThunder v tancích lepší jak WoT, přišel pozdě a hromada hráčů už grindováním strávila hodně času nebo v tom nechala hodně peněz a nechce se jim zase jinde startovat od 0 i když je ta hra lepší.

Nahlásit nevhodný obsah

20922326
qwe5 napsal 13. 3. 2019 v 17.09

Maklan: Otázka kolik jich opravdu. Ale úplně bych nepodceňoval relativně silný marketingový kanál a to negativní "word of mouth", kdy si to ten co s ním Epic vydrbal rozhodně nenechá pro sebe a bude to šířit i ve svém okolí.

Nahlásit nevhodný obsah

20925122
Maklan napsal 13. 3. 2019 v 17.05

Legoldos: Co k tomu říci .:-) A kolik si ještě plánuješ předplatit téhle zábavy?

Nahlásit nevhodný obsah

20877905
adamkohorny95 napsal 13. 3. 2019 v 17.02

qwe5: Nemáš úplne pravdu. Pretože MOBA vlna síce utíchla, a hry s touto tématikou už moc nevychádzajú, len že Lolko ako MOBA hra je už 8 rokov buď prvá, alebo druhá najviac zarabajúca hra na PC.( každý rok majú nad miliardu tržby) A to isté bude Fortnite. Jedine čo sa stane je, že sa ustáli počet hráčov, ale zisky z hry jej budú pritekať ešte dlhé roky. A oni sa snažia tie zisky investovať do iných služieb, zrejme o ktorých vedia že budú stratové. Aspoň v prvých rokov. Proste si chcú vybudovať nejakú základňu fanúšikov, ktorý si zvyknú na ich store. Či to robia správnymi krokmi, je už druhá vec.

Nahlásit nevhodný obsah

20925122
Maklan napsal 13. 3. 2019 v 16.50

Tak cejch tomu dalo kolik, 100 tisíc zákazníků? Sice hezké číslo škoda to nemít navíc, ale o takovéhle křiklouny nejde, ti ten hlavní kšeft neudělají.
Ten jejich klientí SW mám už roky, teď si za boha nevzpomenu kvůli které hře jsem ho instaloval a jako klient OK. Store mizerný ale to časem vylepší. Rozhodně lepší než klienti od Bethesdy nebo Uplay, za ten Ubisoftí bych rád někoho nakopal do zadele a to jsem klidná duše.

Jinak GOG podporuju jak to jde, ale zase poslední dobou se ukazuje že kšefty jdou špatně a zálohovat hry na offline mě ani nenapadlo. .)

Nahlásit nevhodný obsah

20851060
Legoldos napsal 13. 3. 2019 v 16.45

a to ještě parachanti řekli že kdyby všichni kdo si hru předobjednali, svoje objednávky stáhli, tak by na tom stále vydělali, takže oni si nechali navalit peníze od backerů, pak za nějaký čas přitáhli pozornost investorů, kteří do toho nasolili taky peníze no a pak se rozhodlo že to půjde na epic a všichni backeři co si to předobjednali na gog nebo steam maj smůlu a ještě jim dají backerům najevo že je vlastně ani vůbec nepotřebovali

jejich drzost nezná mezí

Nahlásit nevhodný obsah

20922326
qwe5 napsal 13. 3. 2019 v 16.14

Jsem si jistý jen knihovnou na GoGu, protože tu si můžu zálohovat. Nicméně počítám, že kdyby ty prodeje byly super, tak se s tím rádi pochlubí, což by bylo i v zájmu epicu a nalákalo by to další vývojáře. Zatím co se týče rekaci tak i teď u Pheonix pointu, to vypadá na ne úplně zdařilý krok a jediné co se jim daří je naštvávat hráče/zákazníky víc a víc. To podle mě není úplně nejlepší strategie, jak založit a provozovat dobrý obchod. Sice investují, ale otázka je na kolik je to návratná investice a přijde mi že rozhodně nebude dlouhodobě udržitelná a jestli se jim opravdu vyplatí získat pár her za ranec a ještě s cejchem, takže prodeje moc valné nebudou.

Editováno: 13. 03. 2019 v 16.22

Nahlásit nevhodný obsah

20925122
Maklan napsal 13. 3. 2019 v 16.00

qwe5: Myslíš že to bude vydavatel Metra komentovat? Prostě se tak rozhodli, sdělit jestli to bylo super nebo ne, mají určitě minimálně na rok zakázáno.

Vždyť na to se právě Epic vytvářením svého obchodu ala "steam" připravuje, než mu Fortnite zdechne musí investovat vydělané prachy a zajistit si pohodlný přísun i v budoucnu a služby jsou na tohle dnes optimální, brzy přijde předplatné.

Jako ty jsi si jistý že svoji knihovnu na steamu budeš mít přístupnou i zítra? Já tedy ne a to ani nepočítám že by to dnes v noci Valve vyplo. Prostě si pronajímáme služby, ale jejich provoz nijak neovlivníme ani u Epicu ani u Steamu nebo kohokoli jiného. Prostě si hraj když můžeš a další den neřeš. :-)

Nahlásit nevhodný obsah

20922326
qwe5 napsal 13. 3. 2019 v 15.11

Pořád čekám na ten článek o tom jak strašně se přechod Metra na Epic vyplatil, když okolo toho byla taková mediální masáž a pořád nic, nebo že by ty prodeje tak růžové nebyly?
Konečně článek od redakce, která pochopila, že exkluzivita není konkurence, ale monopol, který je výhodný jen a pouze pro Epic. Hráč přijde o možnost volby, vydavatel si uzavře distribuční kanály - prostě nelogický a nekonkurenčí krok.
Fortnite je pod útokem dalších BR titulů a jeho sláva nebude věčná protože sází čistě na sezonní trend asi jako zombicí nebo MOBA. Tak je otázka, kdy mu vyschnou penězovody a na podplácení exkluzivit už nebude - ono se může stát, že ani na provoz platformy nebude a co pak budou dělat jejich zákaznici s knihovnou her je docela zajímavá představa, kterou asi moc lidí, kteří se tam nebojí nakupovat zřejmě neřeší.

Editováno: 13. 03. 2019 v 15.12

Nahlásit nevhodný obsah

20838584
RomanK47 napsal 13. 3. 2019 v 14.39

Neber úplatky, neber úplatky, nebo se z toho zblázníš. Tak místo Phoenix Point z navrácené částky pořídím nový datadisk ke Grim Dawn a basta, kašlat na Phoenix Pint a Epic Fail Store.

Epic vážně ví, jak si získat zákazníky, klient na nic co neumí ani prd - tak jen štvát lidi s blbýma uplacenýma exluzivitama. Hodně lidem se takové jednání příčí a nehodlají to podporovat, stejně jako já. Kašlu jim na 88 % pro vývojáře, ono udržovat a vyvíjet platformu něco stojí a toto je jen čistokrevná sviňárna.

Nahlásit nevhodný obsah