trnity-vyvoj-red-dead-redemption
Novinka Trnitý vývoj Red Dead Redemption

Trnitý vývoj Red Dead Redemption

Tomáš Krajča

Tomáš Krajča

21. 12. 2010 10:16 3
Reklama

Rockstar sklízí za westernovou akci Red Dead Redemption zasloužené pochvaly na všech frontách. Nedávno hra ovládla vyhlášení Video Game Awards v televizi Spike TV a stala se tak nejlepší videohrou roku. Zároveň jde o titul, který zařídil, že Rockstar konečně ke své profitabilitě nepotřebuje vydat nový díl Grand Theft Auto. Díky informacím, které vyplouvají na povrch díky blogu jednoho ze zaměstnanců Rockstar San Diego, se ale můžeme ptát: za jakou cenu?

Později zrušený blogový příspěvek My Life At Rockstar Games napsal vývojář Zero Dean, který na RDR pracoval jako grafik prostředí. K týmu se připojil v roce 2007 a okamžitě cítil, že něco není v pořádku. Studio podle něj tehdy nepracovalo jako tým – situaci dokonce řešil otevřeným dopisem šéfovi, který podle všeho přinesl aspoň částečné zlepšení. Po roce prací na RDR začali najednou lidé v Rockstaru šílet: rozebíralo se, kolik peněz už se na vývoj hry utratilo, a hlavně: začali házet daty vydání. A právě tehdy prý nastoupila manipulace a podvod ze strany zaměstnavatele.

Přímo v kancelářích firmy lidé mluvili o tom, jak by rádi odešli, ale nemohou, protože „mají děti“, „musí platit hypotéku“ nebo „je krize a nikdo nenajímá“. A přitom se pracovní doba prodloužila z osmi hodin na dvanáct a z pěti dnů v týdnu na šest, bez odpovídajícího zvýšení platu. Zero Dean popisuje úpadek morálky a neustálé lži. Vrcholem pak z jeho pohledu byla kauza sledování e-mailů. Když dostal za úkol vytvořit mexickou část RDR, snažil se povzbudit svůj tříčlenný tým právě mailovou formou – ale trvalo jen pár minut a musel na kobereček, kde musel čelit nevybíravému tlaku. Důvod? Dovolil si uvést, že pro tři lidi je časový plán nerealistický.

Podle autora zmíněného blogu bylo nejhorší to, že manipulaci ze strany vedení postupně zaměstnanci přijali – že jim nakonec přišlo OK pracovat delší dobu za stejné peníze, nechat se špehovat a vydírat. Sám Rockstar opustil ve chvíli, kdy si prý jeho nadřízený přivlastnil velký kus jeho práce.

Poté, co byl blog stažen z internetu a zpráva o něm vyšla na Eurogameru, poslal redaktorům tohoto serveru sám jeho autor ještě vysvětlující e-mail. V něm částečně ustupuje ze své tvrdé kritiky, když říká, že nemůže mluvit o atmosféře v dalších týmech, které se na RDR podílely. Zároveň přiznává, že je možné, že Rockstar přímo nemonitoroval jeho e-maily, ale že ho pouze někdo z jeho tříčlenného týmu narřízeným přeposlal. A konečně, uvádí na pravou míru, že není architektem zodpovědným za mexickou část hry: po zmíněné anabázi byl z této části projektu jako vedoucí odvolán a nechce si tedy přivlastňovat žádné zásluhy. Tedy kolem a kolem - řada diplomatických vyjádření, která ale zásadní body a vyznění celého blogu příliš nemění...

Vyjádření Rockstaru k obsahu výše citovaného blogu zatím není k dispozici. Že ale při vývoji RDR nebylo vše úplně v pořádku, naznačují i další zprávy a okolnosti – před časem se například hovořilo o protestu žen zaměstnanců Rockstar San Diego, které chtěly i v době dokončovacích prací vidět alespoň občas své muže doma (novinka zde). Přesčasy a náročné uzávěrky jsou samozřejmě něčím, co provází vývoj prakticky každé větší videohry, ale jakkoli může Zero Dean znít ublíženě, nabízí pravděpodobně dost realistický pohled na stinné stránky zaměstnání herního vývojáře.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama