X-Men Origins: Wolverine Recenze X-Men Origins: Wolverine Uncaged Edition

X-Men Origins: Wolverine Uncaged Edition

Ulrik_

Ulrik_

1. 6. 2009 22:54

James Howlett alias Logan alias Wolverine se už několik let pohybuje na popředí čtenářského zájmu, ostatně díky němu v crossoveru DC vs Marvel porazil i Velkýho šéfa Loba. Navíc s příchodem na plátna kinosálů se katapultoval i do popředí zájmu běžného mainstreamového diváka, což vyvrcholilo spin-offem od klasické série X-Men jménem X-Men Origins: Wolverine. Není divu, že tak propagovaný kus se dočkal i své herní adaptace. A jelikož všichni víme, jak převod filmů do světa jedniček a nul dopadá, předběžně si rveme své sporé vlasy. Zbytečně, protože herní Wolverine rozhodně nedopadl špatně. Naopak, jde o zábavný akční kousek, který rozhodně není svázán svou filmovou předlohou. Z ní si bere jen to nejlepší, v čele s dabingem titulní postavy z úst jejího představitele, Hugha Jackmana.

Děj hry se drží filmu jen rámcově. Navštívíte sice lokace, které se ve filmu byť jen mihly, ale akce lehce vyšinutého mutanta se pohybují po jiných drahách. Z bezpečného přistání vrtulníkem se stává krvavá jednomužná pouť džunglí a prastarými chrámy, útěk z laboratoří Weapon X je o dost odlišný a nebál bych se říct, že v mnohém se hra dokázala s postavou Wolverina popasovat lépe než film, který byl omezen mnoha logickými překážkami. Tou hlavní je...

Kreeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeev!

...brutalita. Přiznejme si to, film víceméně omezuje to hlavní, čím Wolverine disponuje. Co by asi tak měl dělat hrdina, jehož hlavními atributy jsou drápy ze stejného nezničitelného kovu, jakým je potažena i jeho kostra. K tomu masivní regenerace a to, co máte, je nezastavitelný bitevní stroj, který rve, trhá a zanechává za sebou kusy lidí (potvor, robotů, mutantů) a sám připomíná něco, co rozžvýkal a vyplivl tyranosaurus. A to prostě film všem těm rodinkám chtivým přístupné zábavy ukázat nemůže. Ale hra, to je jiné kafe. Wolverine je přesně tak brutální, jak by v reálu byl a někoho, kdo není zvyklý na realističtější pojetí z Ultimate X-Men, by mohl touto změnou až šokovat. Wolverine páře těla, odtíná ruce, hlavy, láme vazy a vše kolem maluje barvou čerstvé tepenné krve. Sám navíc zranění chytá a hra je velmi dobře aplikuje na jeho vzhled. Střelné rány rozeznáte od sečných, výbuchy odtrhnou mutantovi třeba půlku hrudníku, z nějž probleskuje kovová kostra a oheň vytváří dobře propečenou kůrčičku. Často se zastavíte ne kvůli doléčení samotnému, ale kvůli jeho vizuálnímu zpracování. Snopce svalstva se znovu vytvářejí, obalují kosti, rány se zacelují, kůže nabírá svou růžovou barvu. Hra je skutečně „gore“ a umocňují to i občasné fatality, které ve zpomaleném záběru ukáží, proč je vlastně Wolverine i přes absenci telepatických a podobných schopností považován za nejnebezpečnějšího mutanta světa.

V jednoduchosti je síla, v síle je jednoduchost.

Samotný systém bojů je jednoduchý. Dva typy úderů, skok, blok. Teoreticky se většinou hry můžete probít prostým bušením do jednoho tlačítka a ani vám nepřijde, že opakujete jeden úder. Hra dobře využívá kontextu prostředí, a tak i při opakování jednoho úderu provádí váš svěřenec odlišnou akrobacii a nemáte pocit laciného button mashingu. Nicméně pro náročnější z nás jsou připravena i nepříliš složitá komba a speciální útoky, které využívají jako palivo Rage, jenž vypadává z mrtvých protivníků a rozmlácených nádob všeho druhu. Nicméně v rámci udržení hráče v napětí se autoři dopustili určitého ústupku předloze. Jakmile dostane Logan příliš zranění, tlukot srdce oznámí, že potřebuje klidnou chvilku, aby se jeho přetížená regenerace znovu nahodila. Komiksový Wolverine ustojí prakticky vše, tady se vám občas stane, že prostě padnete. Při současném systému „easy endingu“, jaký předvedl například poslední Princ z Persie nebo i Ninja Blade, šla celá záležitost vyřešit stylověji, kupříkladu Wolverinem, který se probírá z bezvědomí na posledním checkpointu. Ale to je jen drobná výtka, jsou tu i větší.

Ručičku utrhnu, nožičku odseknu, očičko vypíchnu a srdíčko vytrhnu. Chcete mě?

Občas je totiž té akce až moc. Samozřejmě, po akční hře nic víc nemůžeme chtít, ale příběh má větší význam jen pro skalní fanoušky komiksu, ti ostatní jej stejně budou vnímat jen jako vycpávku mezi krvavými orgiemi. Stereotyp je u Wolverina občas nepříjemně vlezlý. Protivníci se v jednotlivých levelech dost opakují a každou změnu přivítáte s otevřenou zoufalou náručí. Největším utrpením jsou gigantičtí bossové, kteří sice vizuálně vypadají jinak, ale zlikvidovat je musíte pokaždé stejně a mají stejnou obranu proti vašim útokům. Jinak průběh hraní „narušují“ jen občasné plošinkové sekvence a trocha logických puzzlů pro tříleté. Ještě že se občas uráčí nějaká legenda rozbít si s vámi ústa. Není nic více uspokojujícího než přibodnout Creeda na přítomný trám.

Dobře implementovány byly RPG prvky. Postupně sbíráte zkušenosti, Wolverinovi narůstá level, tím i životy a mimo toho nabírá i body do skillů a mutageny sloužící k vylepšování útoků, obrany či délky trvání jednotlivých speciálních útoků. Bonusový nepovinný materiál ve hře potěší. Máte možnost odemknout si kostýmy odpovídající různým etapám Wolverinova života a podmínkou je porazit danou Loganovu mutaci. Občas se objeví i skrytý, achievementy okořeněný vtípek, jako je třeba tajemný poklop, který utekl ze Ztracených. Celkově je Wolverine zábavnou hrou. Jednoduchou ve smyslu přímočarosti, s níž se probíjí hlavní hrdina z jednoho konce levelu na druhý. Snaha o vlastní pojetí jen minimálně závislé na filmu se tvůrcům vyplatila, a i když nejde o nějaký výjimečný počin, který se bude ještě za rok objevovat v tabulkách nej her (snad jen v kolonce nejkrvavější), nabídne dobrou porci poctivé zábavy.

X-Men Origins: Wolverine

Jedna z nejlepších her vzniklých podle filmu přináší oblíbeného bijce a spoustu násilí, které souvisí s tím, co dělá. A to, co dělá, není hezké. Ale zábavné.

Poměrně autentický pocit, že ovládáte největší kombajn na zabíjení v dějinách, spousta odkazů na komiksovou předlohu a mile nekorektní hektolitry krve.