Viking: Battle for Asgard Recenze Viking: Battle For Asgard

Viking: Battle For Asgard

sleepless.

sleepless.

12. 3. 2008 23:43 3

Popularita vikingských příběhů a povídaček o Midgardu, Asgardu a Valhalle je v obecném měřítku vysloveně k neutahání a je dosti překvapivé, že se tahle tematika ve hrách zas tak často nevyskytuje. V hudební branži je tomu přesně naopak. Na Vikingy si hraje tolik kapel, zejména těch death a black metalových, až je to k pláči, protože kvalita jejich produkce je až na výjimky příšerná, nejlépe průměrná a plná prázdného bojovnického patosu, který postrádá to hlavní – specifickou atmosféru a uchopení pravé podstaty severské mytologie, která je brutální a barbarská, ale vždy v souladu s přírodou a jejími zákony.

V tomhle do velké míry selhává i Viking od Creative Assembly, protože na první pohled budí dojem epicky pojaté záležitosti s vyhrocenými vztahy hlavních postav, které do války zatáhnou celou zemi, ale ve skutečnosti je to příběh o kohoutkovi a slepičce, která zřejmě na vedlejší úvazek napsala scénář a ještě si střihla dialogy. Víte jak má slepice malý mozek?

Fast Forward

Viking: Battle For Asgard
V kontextu prezentace hry je přitom amatérské zpracování příběhu nepochopitelné. Obzvláště komiksové animace jako vystřižené z „třístovky“ po vás z TV obrazovky hází intenzivní atmosféru hrdinských příběhů po kýblech. Ovšem pak přijde první enginová animace, kde náš hrdina Skarin nestačí pořádně zemřít, co zemřít, sotva vytáhnout meč zabodnutý ve slezině, a už mu za zadkem stojí Freya, aby z něj udělala svého nesmrtelného bojovníka za dobro Asgardu i Midgardu v boji proti revoltující Hel.

Tohle všechno, včetně Skarinova rozhodnutí a slibu věrnosti Freye se odehraje během pár sekund jako ve zrychleném filmu. S takovým přístupem se prostě atmosféra budovat nedá, nehledě na to, že je dabing plochý, protože vybrané hlasy nesedí k charakteru postav. Neustále vás oslovuje hlavně Freya, která zcela ignoruje jakoukoli dramatičnost situace a přednáší stylem učitelky v mateřince. Skarin samozřejmě celou dobu mlčí a udržuje si dekorum naštvané skály jako Arnold v Predatorovi, s níž Freya šoupá od úkolu k úkolu jako zkušená loutkoherečka. Kde je hrdost, majestát a pýcha Vikingů, udatných severských bojovníků ošlehaných větrem? Nic z toho zde není a s ohledem na zbytek hryje to škoda.

Play

Viking: Battle For Asgard
Má tedy cenu věnovat vůbec této hře pozornost, když se zvoleným tématem nakládá jako macecha s Popelkou? Nejsme si jisti, že by bylo moudré utratit za ni plnou cenu, ale když počkáte na slevu, nemusí být Viking: Battle For Asgard zas tak špatná koupě. Samotná hra totiž nabízí šíleně neoriginální, ale dobře poslepovaný mix několika systémů, který je v určitých chvílích příliš komplexní, ale po překonání počátečních překážek se umí odměnit několika hodinami solidní zábavy.

Ve výčtu titulů, z nichž Viking čerpá je nevýrazněji zastoupena série God of War a v menší míře pak Metal Gear Solid, Splinter Cell a Total War. Primárně tedy budete sekat nepřátele na kousky několika jednoduchými komby, bránit se jedním blokem a když zbude mana, můžete se na moment posílit ledovou, ohňovou a elektrickou magií. Stejně jako Kratos musí i Skarin otvírat bedny a různé brány zběsilým mačkáním jednoho tlačítka a aby té podobnosti nebylo málo, bossáci se dají zpět do náruče bohyně Hel poslat pouze po bezchybném namačkání tlačítek během předpřipravené kombo sekvence. Z Metal Gearu a Splinter Cellu si hra vzala bloumání nepřátelskými tábory pod rouškou utajení, jehož účelem je však osvobození spolubojovníků připoutaných vždy po třech ke kůlu, abyste je pak mohli upotřebit během menších a větších skupinových bitev. No a právě tady se tvůrci inspirovali svojí vlastní sérií Total War. Škoda, že činnost svých spolubojovníků nemůžete nijak koordinovat.

Pause

Když si všechny zmíněné herní styly, k nimž je třeba přiřadit také špetku arkádového lezení, skákání a šplhání, slepíte dohromady, vyjde vám docela pestrý obraz. Ani jedna z jeho částí sice nezáří přítomností geniální myšlenky, ale jako celek to drží pohromadě, zejména díky otevřené struktuře hry. Kdyby byl Viking rozdělen na lineární mise a každá z nich nabízela jiný druh hratelnosti, byl by z toho šílený zmatek. Vývojáři však vsadili na otevřený svět (cekem 3 velké ostrovy), kde jako slepička (už zas) běháte kvůli pomyslnému kohoutkovi mezi úkoly a herní mechanismy používáte v plynulé návaznosti tak, jak je zrovna potřeba. Jednou osvobodíte hordami monster obsazenou vesnici hrubou silou, jindy musíte nejdříve najít po krajině (silně nelogicky) rozmístěné kůly s připoutanými Vikingy a do nepřátelského tábora pak vniknout neslyšně dírou v plotě a občas si na vás hra vyžádá i lezení po skále, či hopsání přes díry.

Rewind

Viking: Battle For Asgard
Opravdu litujeme pouze toho, že vývojáři nedosáhli v jednotlivých částech hry alespoň z poloviny kvalitativního standardu svých vzorů. Možná bychom pak v opojení ze skvělé hratelnosti zapomněli zpackanou příběhovou omáčku. K nejotravnějším chybám patří automatické lezení, kdy se Skarin sám vyšvihne na jakýkoli plot či bednu, což až příliš často končí pádem z výšky na zem a smrtí. Souboje jsou samy o sobě zábavné, protože musíte proti přesile chytře střídat různé druhy úderů s blokem, ale jakmile dojde na skupinovou polízanici, tak vás nejdřív poleje studený pot a pak chytnete záchvat smíchu. Obě skupiny nepřátel se střetnou, začnou se divně motat a máchat zbraněmi, načež vaše skupina vyhraje a když se vám nechce, nemusíte se do boje vůbec zapojit!

Částečnou výjimkou jsou jen hlavní bitvy, které je třeba podstoupit na každém ze tří herních ostrovů, abyste jej definitivně osvobodili. Takovýchto velkých šarvátek se obvykle účastní několik stovek mužů s různými animacemi (žádné odporné bloky stejně oblečených a stejně se pohybující vojáků) a když se střetnou, přece jenom to nějakou atmosféru má. Zvlášť, když v nich můžete konečně upotřebit – ovšem jen ve velmi omezené míře - plamenný dech kamaráda draka, kterého jste předtím vyvolali s pomocí nalezených amuletů. Doufali jsme však v trošku více interaktivity a je zklamáním, že lze drakův ohnivý dech zaměřit jen na předem určené body.

Stop

Viking: Battle For Asgard
Viking není nikterak dlouhá hra, první ostrov osvobodíte za necelé tři hodinky a zbylé dva půjdou ještě rychleji, protože se v mezičase naučíte používat nepřehlednou mapu, zorientujete se ve zmateném menu, pochopíte, kdy řešit situaci neslyšně stealth způsobem a kdy je třeba tasit sekyrku s mečem, no a v neposlední řadě už sami rozpoznáte, co se po vás vlastně v jednotlivých úkolech chce, když se to vývojáři stydí prozradit, nebo alespoň naznačit.

Na konci si pak řeknete, že toho bylo tak akorát dost, a možná se podivíte, proč už jste se dávno nepustili do něčeho jiného. Pak vám však dojde, že sice vývojáři totálně zmršili příběh a nevyužili atraktivní tématiky, že některé herní prvky mohli vynechat (arkádové hopsání, stealth sekce), ale nakonec jim stejně v hrnci zbyla pohledná, technicky dobře zvládnutá a vcelku zábavná akční hra, která prostě mohla být mnohem lepší. Jenže to jsou kdyby. Kdyby se vaši rodiče nepotkali a „neměli se rádi“, tak by vás nepřinesl havran, nečetli byste tuhle recenzi a nestěžovali, jak to ti volové zase hodnotí.

Viking: Battle for Asgard

Viking je jako večeře o několika chodech. Ne všechno je delikatesní, něco raději necháte ležet na talíři bez tknutí, ale když je všechno spořádáno a sedíte vyvalení na pohovce u televize, tak jste najezení, spokojení a v dobré náladě. Jen si říkáte: „Sakra, příště by namísto takových specialit stačil obyčejný a dobře uleželý guláš s pětima.“

Pohledná grafika a kreslené komiksové sekvence, solidní a hlavně chytlavá hratelnost (zejména hack and slash části), otevřený herní svět s adventurní příchutí, vynikající systém automatického ukládání.
Stupidní dialogy a příběh, zpackaná prezentace (daving, kamera, střih), nevýrazné zvuky a hudba, neinteraktivní prostředí, arkádové hopsání a směšné chování spolubojovníků, nepřehledný interface.