The Chronicles of Riddick Článek The Chronicles of Riddick: Assault on Dark Athena

The Chronicles of Riddick: Assault on Dark Athena

Martin Klekner

Martin Klekner

1. 2. 2009 23:00 23

Temnota...bojíte se? Já ne. Temnota se bojí mě... – Escape from Butcher Bay (2004)

The Chronicles of Riddick: Escape from Butcher Bay, který vyšel v roce 2004 nejdříve na Xbox a později (téměř s půlročním zpožděním) i na PC, si našel velké množství fanoušků. Prodejní úspěchy titulu od Starbreeze Studios možná zezačátku nebyly tak oslňující, předně proto, že stejnojmenná filmová série naprosto propadla. Velice příznivé kritiky recenzentů naštěstí vzbudily u hráčů zájem, a tak se strhujícímu titulu plném temnoty a dusivé atmosféry brzy dostalo zaslouženého úspěchu.

Jelikož byl však Escape form Butcher Bay (dále EfBB) jedním z těch titulů, které se objevily až v naprostém závěru působení starého Xboxu na trhu, myšlenka na jeho next-gen předělávku autory neustále škádlila. Víme, že v roce 2006 to pouhá předělávka ještě stále být měla. Měla vyjít pod vydavatelem Activision, a to jak pro Xbox 360, tak pro PS3 a PC. Jenže pak se zrodila myšlenka přidat ještě trochu toho děje navíc. A tak přibyla příběhová linka Assault on Dark Athena. Dlouho se nic nedělo, snad kromě přechodu vývojářů pod křídla Atari, když se Activision projektu vzdalo. To, že se vývoj rozšíření, které se již mezitím změnilo v plnohodnotné pokrčování, blíží ke konci, jsme se tak dozvěděli až v červnu 2008.

Autoři tehdy odhalili skutečnou podobu své nové hry. Kromě plánovaného EfBB remaku měl nabídnout i novou 11hodinovou kampaň Assault on Dark Athena, přímo navazující na děj původní hry, a k tomu ještě podporu multiplayeru. A jestliže to předtím znělo dobře, tak teď, na začátku roku 2009, když se jarní vydání kvapem blíží, to vypadá ještě daleko lépe.

„Říkají, že většina vašeho mozku se v kryostázi vypne. Většina, s výjimkou jediné části. Té zvířecí...Není divu, že jsem pořád při vědomí.“ – Pitch Black (2000)

Assault on Dark Athena začíná tam, kde jsme Riddicka minule opustili. V lodi, se kterou se jemu a Williamu J. Johnsovi (jeho věznitel z Pitch Black a Escape from Butcher Bay) podařilo utéct z věznice Butcher Bay. Něco je však v nepořádku a náš hlavní hrdina si to uvědomí velice brzy poté, co se probudí z umělého spánku a zjistí, že se nachází uprostřed pole asteroidů. To by samo o sobě nebylo tak strašné – kdyby zde nečíhal postrach všech galaktických cestovatelů, bitevník Dark Athena. Neuběhne ještě ani minuta ze hry a vy se ocitnete v jeho zajetí.

Jelikož se však Riddick (narozdíl od Johnse) probudí včas, podaří se mu nepřátelům utéct a schovat se v temných zákoutích lodi...a my již víme, že temná zákoutí jsou místem, kde by si s ním nikdo neměl zahrávat. Zvláště, když jich je po celé Dark Atheně skutečně požehnaně. Jak sám Riddick řekne na začátku hry: „Monstra se teď aspoň mají čeho bát.“ A je celkem jedno, že má zatím v ruce jen vlásenku, jediný předmět, který se mu podařilo zachránit ze své lodi. Cesta za odhalením děsivého tajemství Dark Atheny může začít.

„Hej! Jak ses sem dostal? Tady nemaj vězni co dělat!“
„Oh. Heh, sorry, má chyba.“
„Zatraceně, ty seš Riddick!“
„Myslim, že budeš potřebovat posily.“
„Základno, potřebuju posily!“
- Escape from Butcher Bay (2004)

Již z uvolněných herních videí je jasné, že herní styl zůstane téměř beze změny - jen do něj přibude množství atraktivních vychytávek. Vrací se Riddickovo noční vidění, neocenitelný pomocník při číhání v temnotě. Vrací se i ďábelsky účinné útoky na blízko, které již EfBB dokázalo zpracovat tak zábavně, jako jen málokterá FPS. Tiché přiblížení se zezadu a útok na krk je stále stejně účinné, ať už držíte šroubovák nebo smrtící Ulak čepele. Fanoušci minulého dílu zkrátka nemohou být zklamaní.

Autoři sice prohlašují, že se daleko víc soustředili i na užívání střelných zbraní, střelba však prý rozhodně není podmínkou. „V prvním díle jsme hráče drželi dost zkrátka. Chtěli jsme, aby hrál potichu, sebrali jsme mu zbraně, chtěli jsme, aby střílel, dali jsme mu do ruky brokovnici, chtěli jsme akci, nechali jsme ho kráčet v obrněném mechovi. Tentokrát je to jinak – každá část hry se dá hrát libovolným způsobem,“ říká Ian Stevens, jeden z designerů. A docílili toho pouhými několika důmyslnými úpravami.

První z nich se týká sbírání nepřátelských zbraní. I na Dark Atheně funguje systém osobní identifikace, jež znemožní zmocnit se pušky komukoliv jinému, než jejímu právoplatnému majiteli. Riddickovi však nic nebrání zvednout celé nepřátelské tělo, zmáčknout kohoutek i s cizím prstem, a ještě se mrtvolou sám krýt. Jednoduché, účinné, a i když budete tuto novinku zezačátku (v klasické snové sekvenci, která poslouží jako tutoriál) využívat spíše ke střílení do skla a řešení puzzlů pro další postup, zhruba po půl hodině hry najde velké uplatnění i během akce. A té bude v AoDA požehnaně.

„Zabiješ mě snad tim hrnkem na polívku?“
„Vlastně...čaj.“
„Cože?“
„Zabiju tě tim hrnkem na čaj.“
- The Chronicles of Riddick (2004)

„Dříve jsme měli systém, který jsme nazývali ‚gentlemanský‘. Nepřátelé, kteří na Riddicka útočili, to dělali pěkně férově, po jednom,“ vysvětluje Stevens. Jenže pro pokračování chtěli Starbreeze a Tigon (firma založená samotným Vinem Dieselem, jež nyní s autory aktivně spolupracuje) přinést něco trošku rychlejšího a akčnějšího. A tak můžete očekávat, že skupiny nepřátel budou v AoDA účinně kooperovat a dělat výpady ze všech stran. Jenže ani Riddick samozřejmě nezůstal stejný – jeho pohyby jsou rychlejší, střelba přesnější, je i o něco odolnější. Zkrátka: poměr sil zůstává vyvážený, jen při tom teď poteče mnohem víc krve.

Nejlépe je to vidět u ďábelských čepelí Ulak, které se již ve filmu Chronicles of Riddick staly do značné míry jeho ikonickou zbraní. To, co s nimi v neuvěřitelně rychlých útočných sekvencích dokáže Riddick provádět, vás donutí zírat s otevřenými ústy. Pohyby jeho rukou často nelze ani zaznamenat, jeden výpad navazuje plynule na druhý, opatrné kroužení okolo nepřátel je nahrazeno přeskakováním od oběti k oběti. Co jste udělali, si prý často uvědomíte až když před vašimi zraky skončí obě ostří zabodnutá hluboko do nepřátelské lebky.

Schovávání se před protivníky již tedy přestává být věcí nutnou pro přežití, nýbrž hrou predátora a jeho oběti. Pocit neporazitelnosti sice nebude moudré příliš pokoušet, jelikož pak by vás prý mohli nepřátelé velice rychle přečíslit, i tak se ale dostaví skvělý pocit, že sám Riddick ušel od minula kus cesty. Vychytávkou, kterou jsem ještě nezmínil, je i třeba takové střílení zpoza rohu. Vzhledem k tomu, že se vám střelné zbraně zpřístupní zhruba po hodině hraní (tedy mnohem dříve než v EfBB), přijde jistě vhod. A skvělý je na tom fakt, že všechny novinky jsou zabudované i do remaku prvního dílu, který je pevnou součástí AoDA.

„Vypadá to čistě.“
(krvelačné monstrum zaútočí z temnoty)
„Řikals, že je čisto!“
„Řikal jsem, že to VYPADÁ čistě.“
„Výborně! A jak to vypadá teď?“
„Vypadá to čistě.“
- Pitch Black (2000)

Velmi zajímavě působí nepřátelé. Dark Athena je otrokářská loď, vedená ďábelskou kapitánkou Revas (ztvárněnou herečkou Michelle Forbes, známou především ze Star Treku nebo filmu Battlestar Galactica: Razor), která loví nechráněné lodě a z jejich posádek vytváří své služebníky. Tito služebníci, nazývaní Drones, budou vašimi protivníky. Důležité je o nich vědět jednu věc: jako lidské osoby už neexistují. Jsou to jen stroje, pro něž existují pouze dva stavy. První, signalizovaný rudými světly na jejich helmách, je pasivní, kdy Drone funguje jako samostatná bytost řízená lodním systémem. Druhý je bílý – tehdy si na ně musíte dát pozor.

Bílá barva očí totiž signalizuje, že se jejich řízení ujal jeden z žoldáků, sedící v některé z kontrolních místnosti Dark Atheny. Stane se tak ve chvíli, kdy na sebe upoutáte zbytečně velkou pozornost. Právě proto se nevyplatí nepřátele příliš provokovat - sami o sobě jsou Droni tupí a pomalí, zvládnou tak maximálně stát na místě a pálit vaším směrem. Jakmile však přejdou do aktivního stavu, stanou se z nich nemilosrdní zabijáci, vybavení bystrou myslí, schopností spolupracovat a hlavně baterkou, která eliminuje vašeho největšího spojence. Temnotu.

A je tu ještě jedna věc, která slaví svůj návrat. Opět se setkáme se systém nanoMED, lékařských stanic, které vám dovolí vyhojit se jen v případě, že u sebe ponesete MEDkanistr. Ty budete nalézat při svém průchodu hrou, rozhodně jich ale nebude na rozhazování. Podaří-li se však ideálně vyladit jejich rozmístění, půjde i tentokrát o příjemně tuhou záležitost.

A čí krk je tohle? – Escape from Butcher Bay (2004)

Původní Riddick však zdaleka nebyl jen o skrývání se ve stínech a krvavé řeži. Akční pasáže se střídaly s těmi klidnějšími, kdy jste se pohybovali mezi spoluvězni po Butcher Bay, bavili se s nimi, plnili úkoly, bojovali v ringu a kupovali kontraband. Mnozí spekulovali, jakým způsobem mohou autoři zakomponovat RPG prvky i na palubu Dark Atheny – a zdali se vůbec objeví. Ale Starbreeze nás nezklamali. Objeví se, a to na místě zvaném Cell Decks: Vězeňském podlaží.

To je totiž paluba, kde se shromažďují posádky zajatých lodí, čekající na svoji násilnou transformaci v Drony. Stačí jen zlikvidovat přítomné stráže a rázem před sebou budete mít desítky zajímavých NPC, toužících po rozhovoru s vámi. Nemají sice takovou svobodu jako vězni v Butcher Bay a většinu je od vás bude (alespoň zezačátku) oddělovat silové pole vězeňské buňky, to vám však nebrání v získání jejich pomoci. Někteří jen doplňují děj, jiní vám dají cenné rády, další dokáží sehnat cenné předměty a bez jiných se neobejdete v dalším postupu. Co je ale spojuje jsou jejich skvělé herecké výkony a dabing.

Všichni byli totiž ztvárněni profesionálními herci, kteří už na první pohled odvádí skvělé výkony. Podoba některých byla zcela převzata – Vin Diesel je jasný, stejně tak jeho podivný společník a nesmiřitelný nepřítel W. J. Johns alias Cole Hauser, Michelle Forbes už jsme zmínili. Ale i ti, kteří jen převzali mimiku jednotlivých umělců, vypadají skvěle. Z uvolněných ukázek mi v paměti uvízl především Dacher. Jeho pesimistický výraz, emotivní gestikulace a především hlas Lance Henriksena, kterého většina z nás zná jako androida Bishopa z filmu Vetřelci, je prostě strhující.

Všichni nakonec krvácíme stejně. – Assault on Dark Athena (2009)

Co se týče předělané grafiky, mohu vás pravděpodobně pouze odkázat na obrázky a videa, která řeknou vše důležité. Všechny populární efekty současnosti jsou na svém místě (v čele samozřejmě s Depth of Field), světelné efekty a hra stínů vypadá perfektně (snad jen stínování postav trpí občas stejnými problémy jako první díl – na některých místech se podivně mihotá a prolíná), modely postav nejsou daleko od filmového zážitku...a vůbec, škoda slov. Rozhodně se těším na to, jak bude vypadat remake EfBB, podle prvních zpráv totiž autoři odvedli výbornou práci.

Premiéru si odbude i multiplayer, který přinese hru až pro 12 hráčů v několika poměrně klasických modech, jako jsou deathmatch, teamdeathmatch, CTF nebo variace na CTF nazvaná Butcher Bay Riot (kde je potřeba ukořistit generátor, donést ho na svoji základnu a nahodit s ním elektřinu). Jednoznačně největším želízkem v ohni je však Pitch Black. Zde se šest vojáků objeví v dobře osvětlené místnosti plné zbraní a výbavy – a pak seskočí do kanalizačního systému, kde budou mít za úkol ulovit Riddicka. Hráč, jenž se zhostí jeho role, vlastní všechny jeho výhody, ale bude čelit tuhé přesile. Zábava, kterou tento mod představuje je prý bezkonkurenční – rychlá, zběsilá, nesmírně napínavá a plná hutné atmosféry.

Assault on dark Athena vypadá zatraceně dobře, dokonce ještě mnohem lépe, než jsme před rokem doufali. Hlavní dějová linka je ještě o dvě hodiny delší než ta z EfBB, a pokud se snad najde někdo, kdo nehrál originál, bude mít jedinečnou příležitost projít si ho v ještě dokonalejší formě. Střílení z pušek mrtvol, čepele Ulak, Droni, tajemství Dark Atheny, mod Pitch Black pro hru více hráčů – autoři zdá se vědí, jak se trefit do vkusu svých fanoušků. A divil bych se, kdyby se jejich řady v březnu tohoto roku pořádně nerozrostly...