Star Wars: The Force Unleashed Recenze Star Wars: The Force Unleashed

Star Wars: The Force Unleashed

sleepless.

sleepless.

18. 9. 2008 22:35 49

Dvojice filmových trilogií je už řadu let definitivně uzavřená, a pokud má značka Star Wars zůstat do budoucna fakticky (ne jenom z doživotní přízně fanouškům) při životě, musí se Lucas a jeho svita uchylovat k vyplňování prázdných momentů v epickém příběhu jedné hodně vzdálené galaxie. Proto se na nás řítí animované Klonové Války, proto vůbec existuje The Force Unleashed. Bohužel je v obou dvou případech na první pohled jasné, že nové příběhy, události a jejich hrdinové jsou domýšleni dodatečně a svojí povahou značně kolidují s tématikou, zpracováním a obsahem základního Star Wars kánonu. Nerad bych však po tomto tenkém názorovém ledě chodil příliš dlouho a popouzel tím skalní fanoušky, kteří prostě věří v nezdolnou moc Síly. Stačí říct, že The Force Unleashed navzdory všem proklamacím nelze vedle šestice filmů zařadit jako další poutavě zpracovaný zdroj SW informací a událostí. Není to dokonce ani skvělá hra. V obou těchto měřítcích se The Force Unleashed škrábe s velkými obtížemi těsně nad průměr.

Příčiny selhání, za které lze TFU považovat, odhalují už první minuty hraní. Prvotní pocit: „bože hraju za Darth Vadera“ je úžasný, ale rychle se rozpustí v kyselině naprosto nezajímavého designu úrovně samotné. Jít přímočaře k cíli a bez sebemenších problémů kosit nabíhající příšerky není hravé, je to prostoduché a nudné. Jistě by to spravilo alespoň pár hopsacích pasáží, občas nějaký lehký puzzlík nebo minibosák, zkrátka nějaké překážky, na kterých by hra mohla efektivně demonstrovat, jak skvělé a v rámci hry užitečné jsou všechny speciální schopnosti Síly, jak se dají s pomocí soubojového systému řetězit efektní komba, jak bude příběh dramatický a tak dále.  Bohužel k tomu nedojde.

Nula od nuly pojde

Pořád jsme ještě v první misi, po pár minutách lehké chůze dorazí Vader do chatrče, kde objeví a promptně rekrutuje svého tajného žáka, hvězdovraha, budoucího hrdinu a prostě hráčem ovládanou postavu.  Následuje střih, z malého chlapce je dospělý kluk a už už vyráží na svoji první ostrou misi, jejímž cílem je smrt rebelského rytíře Jedi. Příběh, ačkoli se zabývá konečně poměrně důležitými událostmi a ne minoritními blbostmi někde na okraji vesmíru, jak tomu bylo v jiných SW hrách, je vyprávěn výhradně skrze renderované filmečky. A na rovinu říkám, čekal jsem od spolupráce herní a filmové větve Lucasova impéria víc než tradiční herní průměr. Nemyslím tím herecké výkony a dabing, ale obsahový záběr dialogů a celkovou strukturu vyprávění.

TFU vše odbývá hrozně rychle, protože se podstatné události musí odehrát během tříminutových intervalů mezi jednotlivými misemi. Je to sbírka rychlých střihů, dvou až třívětých dialogů, trošky akce, jakoby někdo rozhodl, že nejlepší způsob, jak vyprávět události v TFU a neutratit přitom šílené peníze za drahé animačky, je zvolit trailerovou metodu. Jedině kvůli tomu se během několika málo minut filmových scének může stát z malého kluka dospělý bojovník, který během krátké chvíle stihne být podveden, znovu rekrutován, znovu podveden, zamilován, kompletně proměněn ve své víře a nakonec zvěčněn jako hrdina. Je pochopitelné, že v TFU není na rozvíjení zápletek a vztahů tolik času jako třeba v KOTORech, ale nic to nemění na faktu, že použitá expresní metoda není ideální.

Jestliže forma vyprávění je nevyhovující, jeho obsah je přinejmenším kontroverzní. Události vyobrazené v TFU jsou v rámci SW ságy opravdu významné a právě v tom nacházím problém. Jak je možné, že o nich nebyla v žádném předchozím SW produktu žádná zmínka? To samé platí o postavách, které ve hře vystupují? Je třeba přiznat, že tohle není ani tak problém hry samotné, jako spíše přístupu Lucasfilmu a LucasArts k dojení značky Star Wars. Když se vyplňují díry, které vznikly až v průběhu let, dá se čekat, že jednotlivé součástky nebudou přesně lícovat. TFU je toho jasným důkazem. Fandové série však přes všechny výhrady nepřijdou zkrátka. Minimálně si ze hry odnesou sadu dalších informací, dostanou pro své Star Wars puzzle další dílek. Co na tom, že vyčuhuje přes rám...

Rovně za nosem, pravá a levá neexistují

Přes veškerou snahu o jinou kategorizaci nelze přehlédnout, že je TFU jenom nezřízeně obyčejná rubanice a vinu za to házím na design úrovní. Na pohled moc pěkná grafika, které zdatně vypodobňuje dobře známý a přirozeně atraktivní Star Wars svět, je vyplácaná na brutálně lineární cestičky bez sebemenších odboček, na nichž postupně likvidujete hloučky nepřátel. V horším případě se nepřátelé trousí po jednom, v lepším případě vás hra zamkne v nějaké oblasti, kam vhodí mix různých nepřátel, a hráči snaž se. Samotné souboje teď ponechme stranou, hrají zcela jinou ligu než design úrovní, v němž se jen občas mihne primitivní hádanka. Přitom by při zařazení herních segmentů, kde je více než postřeh v permanenci mozek a logický úsudek, celkové hratelnosti prospělo. Poslední úroveň hry, která se odehrává ve střevech Hvězdy Smrti, je jasnou ukázkou, jak je hraní najednou zábavnější, když se likvidace nepřátel střídá s hopsáním a řešením prostorových hádanek.

Běž jako o život

Nakonec tedy TFU zachraňuje kůži samotná akce (nepočítám otravné a pokaždé stejné tlačítkové sekvence, které mrví zejména bitvy s bosáky), ať už tím myslím soubojový systém a sekání světelným mečem, nebo používání schopností Síly, čili kouzel. Rozumný (ne moc velký, ne moc malý) počet kombo úderů, která postupně odemykáte a pak „nakupujete“ vytváří příjemné herní prostředí, v němž lze uplatnit vícero herních stylů, kombinovat údery do pěkných sérií a užít si tak přitom efektní likvidaci prostředí i nepřátel, které na pozadí pohání tolik zprofanovaná technologie NaturalMotion. Její přínos hře je spíše na úrovni efektní, ne efektivní.  Rozlamování dveří silovou vlnou, používání objektů v okolí k házení pro stormtrooperech, to všechno krásně vypadá, ale po čase to zevšední. Pak už je člověku jedno, že to všechno počítá systém v reálném čase a nejsou to předem připravené animace jako u jiných her.  Nic to ale nemění na tom, že kombinování silových schopností a boje se světelným mečem jsou zábavné a je dobře, že za to hra odměňuje (body určenými k přerozdělení) více než za neustálé opakování jednoho útoku. Nejvíce se univerzálnost soubojové sytému projeví při velkých bitkách, kdy se na vás hrnou dva walkery, tři temný rytíři, sada stormtrooperů a ještě nějaké další příšerky. Pak už je třeba zapojit taktiku a všechny dostupné schopnosti používat s rozmyslem. Opět však platí, že takových segmentů je ve hře méně než obyčejných lineárních pasáží, kde nepřátele jdou na porážku v řadě jako ovce bez pasáka.

Teď, nebo nikdy

Přímé srovnávání her je vždy ošidné, ale tentokrát je to velmi dobrý způsob, jak na slabiny TFU poukázat. Došlo mi, že se TFU prakticky ve všem podobá God of War hrám z PS2 a PSP. Tragický antihrdina bez rodiny, soubojový systém kombinující speciální schopnosti s brutálními souboji, jednoduchý systém vylepšování postavy, lineární úrovně, prostorové puzzly, epický příběh, zajímavé lokace a další. Opravdu jsou si obě dvě hry tak strašně koncepčně podobné, až je mi líto. Uvědomuju si totiž kvůli tomu, jak moc je TFU oproti GoW pozadu ve zpracování vyprávěného příběhu, v designu úrovní, implementaci hádanek a puzzlů a celkové hratelnosti. Jedině soubojové systémy obou her se dají poměřovat a to je málo. Na fanoušky Star Wars se v tomto případě nemá cenu ohlížet. Ti si z větší části hru buď koupí protože to je Star Wars, nebo si ji nekoupí, protože to není Star Wars podle jejich představ.

Star Wars: The Force Unleashed

Mírně nadprůměrná hra s pěknou grafikou, uspěchaně vyprávěným příběhem, amatérským designem úrovní a zábavnými souboji, které těm, co Star Wars nežerou až do morku kosti, nemá moc co nabídnout.

Pěkně zpracované Star Wars prostředí, efektně rozpohybované prostředí i panáci, nepřeplácaný, vyvážený a celkově zábavný systém soubojů s možností jednoduchého vývoje postavy, spousta bonusových úkolů a výzev, přínosné bonusové materiály, hrátky s imperiálním křižníkem.
Primitivně navržené úrovně, nevyužití speciálních schopností pro prostorové hádanky, vyprávění příběhu trailerovitou formou, vyloženě špatné souboje s bossáky, tlačítkové sekvence v soubojích s velkými potvorami a bosáky.