Condemned 2 Recenze Condemned 2

Condemned 2

sleepless.

sleepless.

23. 3. 2008 23:25 7

Z pohledu nezúčastněného pozorovatele připomíná Condemned 2 patlanici nesourodých motivů, hratelnou sbírku poct a odkazů na seriály, knihy a filmy, které vývojáři z Monolithu hltají pokaždé, když nemají v práci do koho nebo do čeho píchnout (Akta-X, Blade, Fight Club, CSI, Stephen King). Jenže, když se obrníte a s růžovou pilulkou už někde v hrtanu do fiktivního světa Condemned 2 vstoupíte, brzy poznáte, jak moc první dojem klame. Hra je zcela zjevný konglomerát několika herních stylů, které nachází oporu v uvedených filmech a seriálech, ale je to míchanice výrazné, vyrovnané a vyvážené chuti, čili pravý opak toho, jak (ne)chutnal dort uvařený kdysi dávno společnými úsilím Pejska a Kočičky. Radost ze hry samotné i z tohoto „objevného“ zjištění nám kalí pouze fakt, že to samé prožíváme už po druhé.

Omyl videoherních Emilů

Condemned 2 totiž na svého předchůdce z roku 2005 přímo navazuje příběhově, herně i svojí atmosférou, která se rozhodně nedá srovnávat z tradičními akčními survival horory typu Resident Evil, Silent Hill, Project Zero a Haunting Ground. Až vám to bude někdo tvrdit, víte kam jej poslat. Zatímco zmíněné hry také brnkají na nervy a čas od času vás rády vylekají, jde jim spíše o vyvolání pocitu úzkosti, nejistoty a strachu, k čemuž kromě jiného používají mírně podvyživené a fyzicky i psychicky nepříliš zdatné hlavní postavy. Naproti tomu Condemned i aktuální pokračování na nějaký strach, či systematicky budovanou úzkost kašlou. Hlavní hrdina je sice násoska, psychická troska a víceméně obyčejný smradlavý houmlesák, ale je to pořád silák, který se umí bránit a všemožným asfaltovým příšerám se může s vaší pomocí bez zábran postavit. Jinak řečeno, při toulání po tmavých chodbách se sice čas od času leknete jednoho z mnoha bizarních výjevů, ale ani když si hru pustíte pod rouškou noci, nebudete pociťovat dotírající strach, či úzkost a výlet spícím bytem na záchod nebude zkouškou odvahy.

Díra v lebce mozek netěší

Condemned 2
Neznamená to však, že by Condemned 2 scházela intenzita zážitku, právě naopak. V tomhle exceloval již první díl, kterému rozhodně uškodila nálepka launchového titulu pro Xbox 360. Byla to solidní hra sama o sobě, která – když nic jiného – dokázala, že celkovou kvalitu netvoří jenom hratelnost, ale i technické zpracování. Vzpomínáte na brutální souboje, kde průnik ocelové tyčky hlavou zněl tak odporně reálně, upřímně a specifickým způsobem i nechutně lákavě a kde se vám z realistického pohybu hlavy hlavního hrdiny v akci zvedal žaludek (motion sickness)?

Condemned 2 je na tom úplně stejně, zvuková stránka je pořád stejně nechutná a souboje tváří v tvář si kvůli tomu užijete, jako sadomasochista společnost uřvané dominy navlečené do kůže a s vysokými štekly na nohou. Navzdory tomuto přirovnání však Condemned 2 není obyčejná úchylárna, či virtuální fetiš pro zvrhlíky, protože je příběh rozehrán v mezích fiktivního světa, kde platí trochu jiná pravidla. Není to emulace každodenní reality, ale typicky komiksový svět. Ostatně, opravdu si myslíte, že by byl ve skutečnosti někdo jako Ethan Thomas povolán zpět do služby poté, co skoro rok někde nasával a fetoval, protože se mu v hlavě trošku zpřeházela kolečka?

Béčko pro ranní vysílání

Konec prvního dílu byl trošku – jak to říci slušně – vyhulený v tom smyslu, že jej asi scénárista psal v pořádném rauši a nikdo už to po něm nestihl zkontrolovat, aby dával alespoň trošku smysl. Stala se chyba, která byla v Condemned 2 napravena. Příběh je tedy nejenom stejně detektivně-mysteriózní a prostřednictvím renderovaných filmečků i in-game scének srozumitelně vyprávěný, ale tentokrát je i řádně zakončen. Co víc, jako zázrakem se podařilo vysvětlit většinu událostí z jedničky, navíc způsobem, který nikoho nenutí hrát zpětně první díl, aby všechno pochopil. Jak už jsme však naznačili, hraje v Condemned 2 prim spíše atmosféra a příběh vás tedy ničím neuzemní. Základní úkoly však plní svědomitě. Motivuje k dalšímu hraní a slouží jako solidní kulisa proto, aby v ní mohli game designéři rozehrát zajímavé divadlo, které ve všech ohledech posunuje směrem vzhůru standard kvality nastavený v prvním díle.

Vymáčknu ti Bedřicha pěstí, chceš?!

Condemned 2
Největší penzum času strávíte pěstním likvidováním pološílených bezdomovců a asfaltových příšerek. Souboje fungují podobně jako v prvním díle, když můžete poloprázdné lebzny nepřátel otevírat s pomocí řady okolo se povalujících předmětů včetně záchodových prkýnek. Podstatou celého systému je nepříliš komplikovaný kombo systém, v jehož rámci se střídají rytmické údery pravačkou i levačkou s blokem a kopancem.

V zásadě si po většinu hry vystačíte se zhruba čtveřicí úderů, ale kdo chce experimentovat má k tomu prostor. Složitější a na koordinaci náročnější komba se hodí vlastně jenom při soubojích s bossáky, které mají zpravidla několik fází a svojí strukturou připomínají staré střílečky a hopsačky, protože musíte nejdříve odhalit soupeřovu slabinu a pak jí využít. Jedinou slabinou pěstních šarvátek je fakt, že se ve všudypřítomné temnotě špatně odhadují vzdálenosti a často se divíte, že vás soupeř trefil, když byl tak daleko. Musíte to prostě dostat takzvaně do oka.

Hledání ztracené myšlenky

Občas vám tvůrci nadělí jednu z nemnoha zbraní, aby se kvůli neustálému boxování nedostavil stereotyp. Condemned 2 však není střílečka, byť se po prvním dohrání zpřístupní speciální FPS mód, takže je nábojů veskrze nedostatek a než byste se ve střelbě krotili, tak radši brokovnici, nebo devítku vyměníte za osvědčenou vodovodní trubku, která při zásahu do houmlese vydává onen slastně nechutný zvuk. A u zbraní se vývojáři při snaze o co nejpestřejší hratelnost rozhodně nezastavili. Co chvilku vhodí do hry lehounký adventurní problém (chybí předmět – najdi a použij ho) a vyšetřovací segmenty ala CSI, které byly samozřejmě přítomny už v prvním díle, ale byly tak zautomatizované, že jejich dopad na hratelnost byl téměř nulový. Tentokrát už nestačí jen ohledání místa činu s tím, že výsledky vyhodí automaticky laborka. Vývojáři přišli se systémem v jehož rámci, musíte místa činu prohledávat (k dispozici je opět sada udělátek včetně foťáku, UV zářiče a GPS), vybírat důkazy podporující danou tezi a pak je předkládat, což mírně ovlivní další sled událostí a hlavně jste za to hodnoceni, což hraje významnou roli hlavně na konci každého levelu. Klidně mohlo být vyšetřovacích částí ve hře víc, protože velmi příjemně nabourávají mírnou monotónnost akce samotné.

Tak to prostě je...

Condemned 2
Level design ničím neoslní, prostředí se sice v každé úrovni mění, ale veskrze se stejně pohybujete pořád v těch samých hnusných interiérech a exteriérech. Snaha vývojářů neopakovat se je sice zjevná, ale její efekt je - zejména kvůli použití nevýrazné barevné palety - značně tlumený a to je škoda. Pokud jste hráli první díl, bude to pro vás návrat do známého prostředí, což možná v některých momentech pocítí i hráči FPS F.E.A.R. Holt obě hry dělali stejní lidé a vidět je to i na použití obehraných hororových motivů. Jedna mise se odehrává v továrně na hračky a to už jsme si vážně připadali jako v interaktivní Kingově knize. Rozhodně by více invence neuškodilo.

Zastavme však proud kritiky zmínkou o systému vylepšování Ethanova vybavení a částečně i schopností. V závislosti na tom, jak dobře si vedete v akci, při plnění vedlejších úkolů a během vyšetřování hra na konci každého levelu spočítá, jakou dostanete medaili a od ní je pak odvozena povaha přiděleného permanentního předmětu. Může to být boxer zajišťující větší účinnost levého háku (stříbro), pouzdro na jednu zbraň (zlato), vesta zvyšující odolnost vůči kulkám (stříbro) a další. Celý systém vylepšování je opravdu primitivně jednoduchý, ale právě proto tak skvěle funguje, když je odměna přímo úměrná snaze, kterou vynaložíte. Skvěle to motivuje k tomu, abyste opravdu prohledávali všechny místnosti a plnili vedlejší úkoly, potažmo při vyšetřovacích misích zapojili mozek a ne to co máte mezi nohama.

No a to je všechno vážení, Condemned 2 rozhodně stojí za hřích a kdo nevěří, ať běží na hrad Veveří .

Condemned 2

Condemned 2 je pokračování, jakých bychom si přáli víc. Opravuje většinu chyb prvního dílu aniž by se vzdálilo od původního konceptu. Není to dokonalá hra, ale v rámci produkce first-person akčních titulů je to ostrůvek svěže nekonformní zábavy, který by se bude líbit i hráčům, kteří tomuto žánru nejsou bezvýhradně nakloněni.

Dobře dávkovaná a zábavná kombinace pěstní i střílecí akce, příběhu a vyšetřovacích sekcí, které jsou oproti prvotině zdravě komplexnější. Zvuky jsou opět nedostižně nechutné, což podněcuje výbornou atmosféru, na níž se podílí i rozhdoně nadprůměrná grafická stránka. Pro hladové hra nabízí přídavky v podobě online multiplayer módu a Fight Club módu s primitivními úkoly. Jednoduchý, ale plně funkční systém odměn na konci úrovní. Kvalitní dabing a řemeslně solidní příběhové scénky.
Monotónní lokace ponořené do tmy už nás nebaví. Přemíra do očí bijících odkazů na známé filmy, seriály a knihy. Multiplayer mód je k ničemu a do měsíce jej nikdo nebude hrát. Příběh plní svůj účel, ale mohl se vystříhat ohraných klišé a logických nedostatků, zejména co se osoby hlavního hrdiny týče.