Battlefield: Bad Company Článek Battlefield: Bad Company

Battlefield: Bad Company

Dalibor Franta

Dalibor Franta

14. 7. 2007 22:37 5

Od druhé světové války, přes Vietnam ke konfliktům moderním a budoucím, série Battlefield stála vždy v první linii, bráníc zuby nehty prapor multiplayerové taktické akce, nespoutané příběhem či snad, až se to bojíme vyslovit, něčím tak nemyslitelným, jako je hra pro jednoho hráče. Battlefield a singleplayer, to je jako oheň a voda. Den a noc. Politik a úplatky.

Čas na změnu

A přesto se sehraná dvojice EA – DICE rozhodla odhodit letité zábrany, opustit zajeté koleje klasických Battlefieldů a využít legendární franšízu pro něco zcela nového a pro mnohé jistě zcela nečekaného. Taktickou akci se silným důrazem na singleplayer, prostoupenou štiplavě černým humorem a propracovanou dějovou linií, která se nikterak netají svou inspirací v prvotřídních filmech jako byli Tři králové nebo postarší, leč stále skvělí Kellyho hrdinové. Masově pojatá hratelnost, kde život vojáka má cenu délky jednoho respawnu, zde ustupuje mikropříběhu o strastech roty B, přezdívané též Bad Company; nebo alespoň její části. Hrabivé a dobrodružné části, nutno dodat. A abychom nezapomněli - tentokrát exkluzivně pro PS3 a Xbox 360.

Tři králové

Battlefield: Bad Company
Battlefield: Bad Company představí osudy čtyř amerických válečných dezertérů, jejichž pozornost upoutá během rutinní hlídky ve válečné zóně („kdesi v nepříliš vzdálené budoucnosti“) nepřátelský nákladní vůz po střechu naložený kořistním zlatem. Vozidlo míří plnou rychlostí za hranice neutrálního východoevropského státu Serkozache (někdo už by měl Američanům vysvětlit, že obvykle nestačí, aby název zněl odpudivě, má-li v hráči vzbudit „východní“ dojem) a čtyři členové roty B se jej rozhodnou pronásledovat, nehledě na následky, které může tato jejich akce vyvolat. Zlato je jednou zlato a když už si udělat výlet do východní Evropy, proč u toho taky trochu nezbohatnout. Skupinu bezelstných mamonářů povede drsňák Sarge a kromě vás, jakožto děvečky pro všechno, se v týmu objeví také demoliční expert Haggard a kulometčík Sweetwater.

Nesmrtelní kamarádi

Ačkoliv je Bad Company týmovou taktickou akcí, s životy a osudy svých společníků si hlavu lámat nemusíte. Nemohou zemřít a co je důležitější, jsou zcela samostatní, svůj postup a akce řídí na základě hráčova postupu. Ve stylu Gears of War se vám drží za zadkem, snažíce se co nejefektivněji distribuovat svou palebnou podporu. A jak vyplývá z první hratelné ukázky, docela jim to chlapcům – díky velmi povedené AI – jde. Formálně stojí v čele skupiny dezertérů Sarge a je to právě on, kdo se stará o většinu rozkazů. Ty se však většinou omezí na obecnou kostru úkolu: dobýt vesnici, obsadit checkpoint, projít oblastí z bodu A do bodu B. Konkrétní řešení bojové situace už je zcela v rukou hráče a věřte, že díky ohromné rozloze map (kolem 32 km2) ve spojení s unikátním Frostbite enginem bude možností jak splnit zadaný úkol nepočítaně.

Když rozbít, tak všechno

Battlefield: Bad Company
Frostbite engine vůbec poprvé, alespoň pokud je nám známo, přináší do žánru FPS kompletně zničitelné prostředí. Ano jistě, za ta léta už to zní jako ohraná fráze, vždyť interaktivní prostředí už slibuje bezmála i Tetris a skutek povětšinou utek. Red Faction nabídlo pohříchu málo naskriptovaných stěn, které bylo možno prorazit, snad jedině Company of Heroes se mohla pochlubit prostředím skutečně podléhajícím zkáze, ovšem v tomto případě se nejednalo o FPS. Bad Company však myslí svá slova vážně a dušuje se, že až 90 % všeho, na co hráči ve hře narazí, bude zcela zničitelné - a hratelné demo jim prozatím dává za pravdu. Skutečně jsme nenašli nic, co by odolalo destruktivní síle raketometu, granátometu či zdánlivě obyčejného ručního granátu. Po každém výbuchu zůstává v zemi mělký kráter, zdi domů, mosty, ploty, kašny a sochy, ba dokonce i stromy – nic z toho neodolá explozivní síle moderních zbraní. Okolím se šíří rázové vlny, vybíjejíce okna v okolí, v domech zůstávají po explozích doširoka zející díry, mosty se sypou jako domečky z karet. Zkrátka a dobře – i zkušený hráč je v takovém prostředí nucen od základu přehodnotit své bojové návyky. Byli jste zvyklí, třeba i z předchozích Battlefieldů, schovat se před palbou z tanku za zeď? Inu, řekněme, že v Bad Copany by to nebyl úplně nejlepší nápad. Po jedné ráně by z vás zbyla kouřící hromádka suti. Stojí vám v cestě neoblomný kulomet? Proč se prostě neprobourat stěnou vedlejšího domu a nevběhnout obsluze do nechráněných zad? Otravuje vás z okna dotěrný sniper? Rána z RPG jemu a ostatně celému podlaží vysvětlí, že už toho bylo dost. Zavazí vám ve výhledu větev stromu? Není problém ji prostě vhodnými prostředky odstřelit. A tak dále a tak dále… Ve chvíli kdy ulicemi korzují tanky, vzduchem krouží vrtulníky a za každým rohem číhá šílenec s raketometem, žádný úkryt není dostatečně bezpečný, žádný palpost není nedobytný. Co nás zatím trochu mrzí je fakt, že podobnou destruktivní silou nedisponují také palné zbraně. Lehký kulomet přeci také dokáže nadělat slušnou paseku, tak proč by mělo být nutné k odstranění dřevěného plotu používat granáty.

Kolik zbraní máš, tolikrát jsi vojákem

Battlefield: Bad Company
Jaká by to ale byla destruktivní zábava, kdyby nenabídla pořádnou porci ničivých nástrojů. DICE i tentokrát vsadilo na osvědčené zbraňové kity, známe z předchozích Battlefieldů – dočkáme se tedy assault sady (samopal vybavený granátometem a rádio na přivolání minometné podpory – poměrně zvláštní věc, vzhledem k tomu že rota B je tvořena dezertéry), sniper sady (hádáte správně, odstřelovací puška), demoliční sady (brokovnice a halda náloží) a jistě několika dalších, včetně možnosti manuálně navádět přivolaný raketový nálet (jeden z nejsvětlejších okamžiků celého dema). Kromě ručních zbraní bude k dispozici také celá řada vozidel a letounů – v hratelné ukázce se objevil Hummer, dále pak vrtulník a tank.

Technické zpracování žene výkon obou next-gen konzolí k závratným výšinám. Pokročilé shadery, dynamické stínování, motion blur, částicové efekty, to vše s mírou detailu, nad níž zůstává rozum stát. Pohled na minometný přepad, při němž braly v oblacích kouře za své celé bloky domů je zkrátka něco, co se jen tak nevidí. Přidejte si ponurý nádech východní Evropy, ne nepodobný atmosféře Half-Life 2 a dostanete lákadlo, kterému se odolává jen stěží. Až se nám nechce věřit, že hra není ještě ani zdaleka hotova a na pultech se neobjeví dřív než v průběhu příštího roku. Závěrem ještě dodejme, že ačkoliv důraz na singleplayer preferující hráče tentokrát celému projektu dominuje, neměli by přijít zkrátka ani milovníci multiplayeru. Chybět samozřejmě nebude, a to rovnou pro 24 hráčů.