Silent Hill: Homecoming Článek Silent Hill 5

Silent Hill 5

Martin Klekner

Martin Klekner

14. 10. 2007 22:00 3
Reklama

Ohlášení pátého dílu věhlasné série Silent Hill (dále SH5) na letošní E3 provázelo nadšení. Teaser byl sice sám o sobě spíše zklamáním, ale není tomu tak dávno, co se objevily i první in-game screenshoty a videa. Ta nám jasně potvrdila dvě věci – nextgen kabátek pátého dílu (ve skutečnosti by se o něm mělo mluvit spíše jako o sedmé hře série, vzhledem k loňskému ohlášení Origins na PSP a The Arcade na Japan Arcade Operator's Union 07) vypadá zatraceně pohledně a díky tomu bude zážitek z hraní ještě o něco strašidelnější než kdy dřív. 

Vítejte v Silent Hillu...zase

Zaměření se na konzole nové generace (hra je vyvíjena pro PS3 a Xbox 360) však není jedinou změnou. Konami SH5 celkem překvapivě odebrala dlouholetému vývojáři Team Silent a v touze po novém přístupu ho svěřila americkému The Collective (lidé z rozpadlého Virgine Interactive). To samozřejmě neznamená odklon od zajetých kolejí – sami Collective se dušují, že ve všem, co dělají, soustředí se především na zachování staré známé atmosféry předchozích dílů (hlavně SH2). Předně proto, že jsou sami oddanými fanoušky série a nedovolili by si prznit svou modlu. Zároveň však dodávají, že pár nových nápadů se v SH5 přeci jen najde.

Příběh začíná ve vojenské nemocnici, kde se Alex Shepard, voják z povolání a nová postava SH univerza, zotavuje ze zranění, které utržil v jedné z nespočtu přestřelek. Propustka z armády a návrat domů na sebe nenechají dlouho čekat, to vše má ale hodně daleko k idylce. Krátce po svém příjezdu totiž Alex zjišťuje, že jeho mladší bratr Joshua spolu s otcem záhadně zmizeli a zanechali v rodném Shepherd‘s Glen jen matku, trpící katalepsií (celková ztuhlost těla, často po silném emocionálním šoku). S rodinou v troskách, co jiného mu zbývá, než vydat se nezvěstné hledat? Netrvá dlouho a jeho pátrání ho zavede až na okraj nedalekého městečka zahaleného v husté mlze. Nikam jinam než do Silent Hillu.

Více informací zatím o příběhu nemáme, objevují se však různé spekulace. Nápadná podoba jména Shepard a Mary Shephard Sunderland (jedna z postav druhého dílu), či se samotným názvem hrdinova rodného města Shepherd's Glen, je jednou z nich. Sami autoři pak naznačili, že uvažují o zařazení více možných zakončení, podle toho, jakým způsobem se v klíčových fázích příběhu zachováte. 

Několik novinek

Silent Hill 5 bude samozřejmě ten starý známý 3rd person horor, který jsme si tak oblíbili, inovací se však dočká ovládání. Kamera již nebude fixně upoutána v jedné pozici, hráč dostane možnost ovládat její náklon pomocí levého analogového tlačítka. Mnohem plynulejší bude ovládání hlavního hrdiny, jeho akce mají působit přirozeněji než v předchozích dílech, přítomné budou i některé nové kousky. Již v jednom z uvolněných videí jsme například mohli vidět, jak Alex proskočil rozbitým oknem.

Ještě větší důraz je však kladen na boj. Shepard je bývalý voják, dokáže se tedy o sebe postarat o něco lépe než postavy z předchozích dílů. To ovšem neznamená, že se hra zvrhne v akční arkádu – autoři tento problém vyřešili zvýšením celkové obtížnosti. Tři čtyři přímé zásahy a končíte. K dispozici dostanete zcela nové pohyby – od lehkých a těžkých úderů, jejich kombinací, úhybů a krytů, po speciální úskok, jímž si mnohdy zachráníte krk ve zvláště vypjatých situacích. „Přiznejme si to,“ tvrdí Shane Bettenhausen, redaktor EGM, „akce v Silent Hillu byla vždycky naprd. Rozvedení tohoto aspektu proto sérii jen prospěje...“ 

Půjde o krk

Přítomnost střelných zbraní se nijak drasticky nezvýší; právě naopak. Podle uvolněných videí se budeme i tentokrát ohánět spíše rezavými trubkami, požárními sekyrami a noži, o nějakém pocitu „převahy“ nad nepřáteli si můžeme nechat zdát. Co se protivníků týče, spatřili jsme zatím jen staré známé sestřičky, nádory posetou příšeru Smog, smrtelně rychlou Schizm a odporného Siam, složeného z částí dvou lidských těl. Ani americkým designerům očividně neschází zvrhlá fantazie. U předchozího The Room mnozí kritizovali odklon od temného ladění – v SH5 se temnota vrací a spolu s ní i děsivý efekt úzkého paprsku světla vrhaného slabou baterkou na oslizlé stěny.

A ještě na jedné věci Collective zapracovali. SH se nikdy nepyšnilo kdovíjak bystrou UI a pakliže jste děšení sebe sama nebrali přímo jako povinnost, mnohdy stačilo natvrdlé protivníky jenom oběhnout. S tím je v pátém díle konec – nepřátelé mají být chytřejší, agilnější, zvládnou vás dokonce vytrvale pronásledovat třeba skrz celou mapu. I tentokrát se pohybují svým typicky trhavým způsobem (který je stále tak podivně děsivý), grafici navíc pro každou potvůrku zpracovali nejméně sedm animačních schémat (mezi nimiž postavy plynule přecházejí) tak, aby hráč nikdy nemohl předvídat, jaký bude její další krok. A nepředvídatelnost = děsivost. 

Trocha nostalgie

Collective vzali všechny mapy Silent Hillu z předchozích dílů, pečlivě prostudovali známé lokace, projeli veškeré materiály, který měli od Konami k dispozici, a pak vytvořili prostředí, jenž potěší jak přítomností starých míst v novém provedení (především těch z SH1), tak prezentací úplně nových, fanouškům neznámých. Zůstat maximálně věrný zavedenému stylu bylo vždy prioritou, všudypřítomná mlha se proto na našich obrazovkách zabydlí až nehezky často. I tentokrát se navíc logické puzzly stanou pevnou součástí hry, vnímání okolí a přítomných předmětů jako funkčního mechanismu bude proto klíčové pro zdárný postup.

O grafické stránce je zbytečné sáhodlouze rozprávět, světelné efekty a realistická záře baterky budou pravděpodobně hlavním důvodem pro zakoupení nové várky čistého spodního prádla. Engine ždímá z next-gen konzolí co se dá, známý efekt přechodu do silenthillovské dimenze, provázený sirénami a odlupováním, praskáním a krvácením stěn, proto snese srovnání i s tím, co jsme viděli ve filmovém zpracování. Jen tak mimochodem - mnozí fanouškové se bouří, že právě nápadná podobnost s filmem bude sérii na obtíž. Doufejme tedy, že se mýlí. 

Budeme se bát

Zbývá již jen dodat, že o hudbu se i tentokrát postará Akira Yamaoka, bez jehož podmanivých skladeb a psychedelického brnkání do strunných nástrojů bychom si dnes sérii mohli představit jen stěží. Vydání je plánováno na druhou polovinu roku 2008, vývoj se tedy nachází ještě v poměrně rané fázi. Podle všeho to ale vypadá, že Silent Hill 5 přinese zatraceně atmosférický zážitek doplněný o propracovanější akční stránku, která nebude na úkor zajetého konceptu hratelnosti. Přejme si jen, aby Američané dokázali vnést do pokračování i to, co dělalo první díly tak výjimečnými...

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama