Grand Theft Auto IV Článek Grand Theft Auto IV

Grand Theft Auto IV

Dalibor Franta

Dalibor Franta

26. 1. 2008 23:00 29
Reklama

Těžko uvěřit, že to bude právě půl roku, co Rockstar uvolnil první, víceméně hratelnou, verzi čtvrtého dílu své fenomenální série Grand Theft Auto. Byla tehdy mladá, důkladně obřezaná a všechno jen ne next-generačně pohledná - přesto už i ona začala nenápadně odhalovat revoluční změny, které se na nás v těchto dnech z kanceláří Rockstaru valí naplno. A bodejť by se bývaly nevalily. GTA IV je v podstatě hotovo, vypadá lépe než kdy předtím a až dojde spočinutí také poslední leštění a práce na soundtracku, můžeme dát přesně 29. dubna průchod své nákupní horečce. Ještě předtím tady máme várku čerstvých informací z aktuálního playtestu, který se před pár dny odehrál přímo v ústředí firmy Rockstar a vůbec poprvé představil Liberty City v plném jeho neomezeném rozsahu.

Pušenje zabranjeno

Než se však dostaneme k novinkám, bylo by záhodno letem světem zrekapitulovat to málo, co již o novém GTA nějaký ten pátek víme. Hlavní hrdina Niko, balkánec s ne právě pohádkovou armádní minulostí, přijíždí do USA, aby z hlubokých trablů vytáhl bratrance Romana, jenž vede taxikářskou firmu v nám dobře známém Liberty City. Město je rozděleno do pěti částí, z nichž každá reprezentuje jednu městskou čtvrť skutečného New Yorku. Svou celkovou rozlohou by mělo dalece překonat všechny v sérii doposud navštívené metropole, gigantickému měřítku San Andreas se však podle všeho nevyrovná – heslem čtvrtého dílu totiž není rozpínání do šířky, ale do výšky. Feeling nového GTA se konečně odpoutal od lehounce cartoonovského stylu a toto dospívání se ani zdaleka nedotklo pouze grafiky. Tak například zmizí všechny volně se povalující předměty (zbraně, zdraví, policejní hvězdičky) – nahradí je překupníci, jídlo a odpočinek, respektive zásadně předělaný systém pronásledování policií a armádou. Další významnou novinkou je mobilní telefon, jehož prostřednictvím lze nyní libovolně vyzváněť přátelům, zákazníkům, cílům, dealerům, ale i policii nebo taxíkům. Ty se spolu s podzemkou stanou plně funkčním prostředkem automatizované dopravy z místa na místo. Přístupná by měla být velká porce budov v Liberty City, nabídka volnočasových lákadel se tak rozroste třeba i o internetové kavárny s plně funkčními prohlížeči – přechody z ulice do interiérů navíc nebudou zatíženy žádnými loadovacími obrazovkami. Tohle všechno už ale dávno víme a třebaže už jen takový náklad lákavých informací by porazil středně stavěného bizona, máme víc. A povíme!

Šta želite? Poštansko sanduče.

Předně se konečně vyjasnily podrobnosti kolem nového systému nakládání s wanted levely. Zatímco dříve bylo možné setřást neomylnou policii pouze ve specializovaných autolakovnách, GTA IV představí systém perimetrů kolem místa činu. V okamžiku kdy porušíte zákon, vyroste na mapě kolem Nika kruhový prostor v jehož rámci se stane štvanou zvěří. Opustí-li ho aniž by byl hlídkou zákona zpozorován, wanted level postupně klesá, až úplně zmizí. Nemá-li při útěku štěstí, zóna se automaticky zacentruje v místě, kde byl Niko spatřen naposledy a celá útěková anabáze začíná nanovo. Zatímco po vlastní ose je únik ze zóny otázkou co možná nejméně nápadného pohybu (ideální je vmísit se do davu nebo přečkat nejhorší shon někde ve sklepě), při úniku v autě plní policejní okruh roli radaru, který zůstává pevně zacentrován na vaše unikající vozidlo až do chvíle, dokud se vám nepodaří setřást i ten poslední pronásledující vůz. Teprve pak je možné pokud možno klidnou jízdou opustit již statickou zónu činu (výrazně pomůže třeba i výměna aut). Ani automobilové honičky samozřejmě nevyvázly beze změny. Nově bude možné ovládat směr střelby z okýnka, a to za pomoci pravé analogové páčky – šance na prostřelení pneumatik, případně řidiče samotného, tím dramaticky vzrůstá. Dalším milým překvapením je šance využívat při automobilových přestřelkách výtečného fyzikálního modelu, to když bude možné rozstřílet návěs kamiónu a využít rozsypaného nákladu coby přírodní bariéry.

Granični prelaz, vranač a krstač.

Bezpochyby nejvíc na nás ovšem zapůsobil propracovaný model sociálních vztahů, který má, vedle příjemných vedlejších aspektů v podobě řady nepovinných minimisí, také své praktické opodstatnění. GTA 4 totiž nově sleduje úroveň „kamarádství“ mezi Nikem a jeho přáteli/kolegy. Bude-li s nimi trávit svůj volný čas (pomocí telefonu je může pozvat na panáka, na kulečník, na bowling, do pánského podniku nebo třeba jen tak na kus řeči při projížďce městem), poskytnou mu v odměně za jeho volný čas některé velmi užitečné bonusy. Roman kupříkladu nabídne neplacené jízdy svými taxíky, objeví se také možnost bezplatného půjčování helikoptéry nebo přístup k lepšímu arzenálu u pouličních překupníků. Cena? Čas od času proženete tágo po stole v místním pajzlu, případně spolu s vyhlédnutým spoluhodovníkem vystavíte svůj organizmus až nepříjemně sugestivnímu předávkování alkoholem. The Sims větří ve vzduchu vážnou konkurenci.

Nuždani izlaz, ulaz zabranjen!

Velkou naději troufáme si vkládat do zcela nového bojového systému. Jak známo, boj byl odjakživa zdaleka nejslabším článkem genetického řetězce GTA, zvlášť když ho člověk porovnal se špičkou v oboru – Mafií nebo jinak průměrným The Getaway. Rockstar proto nenechali na starém systému-nesystému nit suchou. Niko může nově využívat krytí za překážkami a la Gears of War, střílet naslepo, házet granáty na pevně zaměřený bod, koulet se, klouzat a všelijak jinak znesnadňovat nepříteli zamíření. V případě, že nechce ztrácet čas s někdy zdlouhavou exekucí všech svých nepřátel, může se zaměřit na jejich „imobilizování“ – každý protivník totiž disponuje několika likvidačními zónami; vedle obligátního headshotu je možné střílet v záchvatu lidumilství do nohou a znemožnit tak možné budoucí pronásledování ze strany útočníků. Dřív šlo o to všechno to střílení ve zdraví přetrpět, nový systém však slibuje mnohem víc.

A co už se nám do hlavních zpráv nevešlo? Drobnosti jako třeba hlasová navigace v drahých autech, minirádio v mobilu pro hudbu na každém kroku, automatické ukládání hry po úspěšném splnění mise, quick load pro opakování úkolů bez dlouhých průtahů, skutečná jména ulic, framerate bez škobrtnutí, randění a spousta dalších drobností, na které jsme stoprocentně stihli ve vší té záplavě chutných GTA pamlsků zapomenout.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama